Friday, December 31, 2010

Wahai Politikus, Please Stay Away From Our Harimau Malaya!

Kalau orang politik tu, politik jugak. Semua benda nak dipolitikkan. Kejayaan Harimau Malaya merangkul gelaran Juara Piala Suzuki AFF telah mencetuskan satu fenomena di kalangan rakyat Malaysia seluruhnya. Alhamdulillah, pimpinan negara dan negeri juga turut memberi hadiah kepada rakyat dengan mengisytiharkan cuti umum. Dato Najib mengisytiharkan cuti umum pada hari jumaat (31 Disember) diikuti oleh Tok Guru Nik Aziz dan Ustaz Azizan yang mengumumkan cuti pada Isnin ( 2 Januari ). Keputusan ini diambil oleh kerajaan negeri Kelantan dan Kedah kerana hari jumaat sememangnya merupakan hari cuti bagi kedua-dua negeri berkenaan. Sebagai rakyat tentunya kami berterima kasih kepada mereka.

Please stay away from my boys! We did it for Malaysia not politics!

Malangnya ada ura-ura arahan 'pihak atasan' yang mahu memanipulasikan kejayaan skuad negara untuk kempen PRK Dun Tenang tidak lama lagi. Khabarnya satu majlis sambutan khas melibatkan skuad negara dirancang untuk diadakan di sebuah kawasan Felda dalam DUN tersebut. Namun ketua jurulatih negara, K.Rajagopal telah bertindak tegas melindungi anak-anak buahnya daripada permainan politik. Dengan tegas beliau berkata, 

"Saya membentuk mereka dengan air mata, air peluh dan air darah. Tolong jangan musnahkan apa yang telah dibentuk dengan politik sempit. Pemain ada hak kefahaman politik peribadi sendiri. Penyokong yang bangun jatuh bersama saya juga adalah dari semua lapisan idealogi politik.Tolong, jangan pecah-pecahkan kami. Jangan jadikan kami bahan kempen. Kejayaan kami adalah kejayaan untuk semua lapisan masyarakat Malaysia. Kami bukan mewakili satu jenis golongan sahaja." ( berita penuh di sini )

Rajagopal juga dikatakan tidak teragak-teragak untuk meletak jawatan sekiranya anak buahnya dipaksa berbuat demikian. Tahniah diucapkan kepada Rajagopal atas sikap professional beliau. Harimau Malaya adalah untuk semua rakyat Malaysia. Ia bukan hakmilik UMNO mahupun PAS dan tidak juga kepunyaan Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat. Hari ini juga aku terbaca laporan akhbar tentang permintaan seorang ahli politik Sabah yang ingin menukarkan gelaran Harimau Malaya kepada Harimau Malaysia. Kononnya ramai belia di Sabah yang tersinggung dengan penggunaan perkataan 'Malaya' kerana ianya tidak melambangkan Sabah dan Sarawak. Sorry to say la.. ini seorang lagi ahli politik yang bangang (sorry lah aku rasa inilah perkataan yang paling sesuai untuk digunakan walaupun kasar). Aku rasa dia tak pernah pun ambik 'port' pasal bolasepak Malaysia sebelum ini. Bila skuad bolasepak negara jadi bualan rakyat maka dia cuba tunjuk pandai.

Hai takkan nama saya pun nak ditukar kot

Untuk pengetahuan YB yang bijak, term "Harimau Malaya" adalah nama khusus yang merujuk kepada spesis harimau yang wujud di Semenanjung Malaysia dan bukanlah satu nama rekaan. Spesis harimau ini dijadikan macam maskot atau lambang kepada skuad negara sejak puluhan tahun. Ketangkasan dan kegagahan "Harimau Malaya" menjadi inspirasi kepada skuad negara beraksi di padang sekaligus skuad bolasepak negara juga digelar "Harimau Malaya". Dah nama harimau tu macam tu, nak tukar macam mana? Sebelum ni pemain-pemain bolasepak dari Sabah macam James Wong, Hassan Sani atau Matlan Marjan sekalipun tak pernah mempertikaikan gelaran "Harimau Malaya" kepada pasukan Malaysia yang diwakili mereka. Aku rasa  penyokong dari Malaysia Timur pun tak kisah.Aku tertenya-tanya agaknya siapa la belia Sabah  yang kecik hati tu seperti didakwa. Tolonglah YB-YB sekalian don't drag our heroes into your games! This is football not politics!

p/s: Teringat pula kata-kata seorang budayawan tempatan terkenal, "Saya tidak percaya kepada ahli politik. Mereka tidak pernah ikhlas"

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...