Saturday, December 11, 2010

Nasyid@Persada: Muhasabah Cinta

Aku rasa aku sangat ketinggalan dalam meminati lagu ini. Aku baru sedar 'kesedapannya' beberapa hari yang lepas. Memang dah lama aku dengar lagu ni menjadi sebutan di kalangan peminat nasyid tapi aku tak tergerak hati pun untuk mendengar lagu ini. Tajuk "Muhasabah Cinta" menyebabkan aku kurang berminat untuk mendengarnya kerana aku menganggap lagu itu tentunya satu lagi lagu cinta versi nasyid. Namun beberapa hari lepas aku tergerak hati nak tengok video lagu ni kat youtube dan sangkaan aku selama ini ternyata meleset. Ianya bukan lagu 'cinta' namun  ianya mempunyai mesej yang cukup mendalam dan 'subjek matter' yang aku rasa tak pernah disentuh oleh penulis lirik nasyid di Malaysia. Secara umumnya, aku boleh simpulkan lagu ini berkisar tentang seseorang yang sedang menderita akibat sesuatu penyakit serta mungkin menemui ajal pada bila-bila masa. Dalam saat ini dia hanya bermuhasabah diri dan mengharapkan cinta "Pemilik Nyawanya". Baru kini dia sedar betapa besarnya nikmat sihat dan dia menyesali sikapnya selama ini yang kurang bersyukur atas nikmat yang dikurniakan. Apa yang dia harap hanyalah keampunan daripada Allah sebelum dia "melelapkan mata". Perggghhh! Memang feeling habis lagu ni. Tahniah buat Edcoustic atas lagu yang cukup indah ini... sob.. sob..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...