Friday, December 17, 2010

AFF Suzuki Cup: Kita di Ambang Final Namun Perjuangan Belum Selesai

Semalam aku sempat ke Stadium Bukit Jalil untuk menyaksikan perlawanan separuh akhir pertama antara Malaysia dan Vietnam. Aku  ngan Dakmie bertolak dari office selepas maghrib. Jalan ke sana agak sesak dan parking pun penuh. Sampai ramai yang terpaksa pariking atas devider dan tepi jalan. Aku terpaksa parking kat bahagian belakang stadium hoki. Jauh la jugak terpaksa menapak. Ternyata masih ramai rakyat Malaysia yang cintakan bolasepak negara. Menurut laporan sebuah akhbar, lebih 50 ribu penonton yang membanjiri stadium. Bila aku masuk stadium pun, aku nampak penonton memang sangat ramai. Cuma yang spoilnye, aku sampai tu dah halftime. Silap tengok jadual. Rupanya diorang start pukul 8.



Dari segi permainan aku rasa Malaysia masih banyak kelemahan. Tabiat tunggu dan lihat masih membelenggu selain tiadanya "sense of urgency". Mereka banyak melihat saja bola di kaki pemain Vietnam dan itu menyebabkan lawan sangat selesa mengatur gerakan. Walau bagaimanapun Malaysia bijak memanfaatkan peluang dan mengatur gerakan khususnya daripada bahagian sayap sekaligus menghasilkan 2 gol melalui Safee Sali. Sebaik perlawanan tamat para pemain Malaysia dan K.Rajagopal selaku jurulatih melakukan tunduk hormat kepada para penonton dari atas padang sebagai tanda terima kasih atas sokongan yang diterima. Tahniah buat Harimau Malaya namun ingat masih ada 90 minit untuk kita beraksi sebelum melangkah ke final buat kali kedua dalam sejarah Piala AFF.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...