Thursday, December 30, 2010

Piala AFF: Harimau Malaya Raja Baru Bolasepak Asia Tenggara!

Jutaan tahniah dan terima kasih aku ucapkan kepada skuad Harimau Malaya yang telah menghadiahkan Piala AFF Suzuki kepada pencinta bolasepak tanah air yang telah lama dahagakan kejayaan di kejohanan kompetitif. Sebaik sahaja perlawanan tamat seluruh negara bagaikan berpesta meraikan kejayaan ini. Baik di Dataran Merdeka, I-City Shah Alam mahupun di Kota Bharu, Kuala Terengganu, Jitra  atau di mana saja, semuanya bersorak gembira. Antara yang paling happening selain di Dataran Merdeka ialah di Restoran Hakim Sek 7 Shah Alam. Hakim memang sejak sekian lama jadi port geng ultras malaya menonton aksi pasukan negara dalam banyak kejohanan.



Keterujaan peminat bolasepak Malaysia

Disebalik provokasi melampau media dan penyokong Indonesia, Alhamdulillah pemain negara tetap berjaya bermain dengan baik walaupun mungkin sedikit tertekan. Skuad Malaysia bukan saja tidak dapat menjalani latihan di Jakarta sebagaimana dirancang sebelum perlawanan malah 'bertuah' kerana buat pertama kalinya dibawa ke stadium menggunakan kereta perisai milik pasukan keselamatan Indonesia. Kita tidak hanya bertahan sebagaimana di Hanoi malah kita juga melancarkan serangan berbahaya ke kubu lawan. Walaupun Mat Yo dikunci kemas oleh pemain pertahanan Indonesia, Ashari Shamsudin dan S Kunalan berjaya mengambil tugas Mat Yo bagi membuka ruang untuk Safee Sali menjaringkan gol.  Buktinya, lorongan cantik Ashari membolehkan Safee merembat kencang menewaskan Markus Harison untuk gol tunggal Malaysia. Apapun, syabas juga buat Indonesia yang tidak mudah mengaku kalah dan bangkit membalas dengan 2 gol. Sekurang-kurangnya mereka tidak tewas di gelanggang sendiri.



Imbas kembali aksi Harimau Malaya

Kejayaan pasukan Malaysia juga mencetus fenomena baru yang membangkitkan kembali minat rakyat Malaysia terhadap bolasepak tempatan. Pemain-pemain kita juga mula menjadi pujaan orang ramai. Safee, Mat Yo (Nursharul Idlan Talaha) dan Apek (Khairul Fahmi Che Mat) kini menjadi ikon baru rakyat Malaysia khususnya di kalangan remaja. Sampai isteri, kekasih dan keluarga diorang pun terkena tempias dunia glamour yang mula menyelimuti hidup mereka. Paling mencuri tumpuan ialah awek si Apek. Aku tengok follower blog dia meningkat hampir seribu orang dalam masa sehari saja. Sampai Fafau pun sebut kat konti Hot.FM. Dahsyat dahsyat! Silap-silap nanti ramai orang yang cari dia kat kampus UiTM Machang tu..hehehe..  Cuma janganlah sampai pujian melangit dan ke'glamour'an ini akan menghancurkan prestasi pemain kita. Perjalanan kita bukan saja masih jauh malah baru saja bermula.

Khairul Fahmi: Ikon baru bolasepak Malaysia

Momentum kecemerlangan kita harapnya dapat diteruskan. Tahun depan kita ada sukan SEA, kelayakan Olimpik 2012 dan kelayakan Piala Dunia 2014. Kita perlu mempertahankan pingat emas sukan SEA dan bagi kelayakan olimpik dan Piala Dunia aku rasa sasaran realistik ialah untuk layak ke pusingan akhir kelayakan benua Asia. Demi mencapai sasaran itu FAM harus mula mengatur siri perlawanan persahabatan antarabangsa yang kompetitif di luar negara. Kalaupun Jepun, Korea atau Iran tak mahu melayan kita, kita boleh aturkan perlawanan  dengan pasukan yang tidak kurang hebatnya seperti Uzbekistan, Arab Saudi, New Zealand atau negara-negara Eropah Timur macam Bosnia, Bulgaria, Slovakia ataupun Romania. Aku juga mintak sangat FAM hidupkan kembali Pestabola Merdeka sebagai persediaan skuad senior dan Inter-Continental Cup untuk skuad Olimpik nanti. Tapi janganlah pulak jemput team yang bukan-bukan macam Afghanistan, Taiwan atau Maldives. Carilah pasukan yang berkualiti sikit. Janganlah sebab nak menang, kita jemput pasukan yang confirm kita boleh kalahkan. Pasukan macam Indonesia, Vietnam, Thailand, Singapura atau Myanmar boleh terus dijemput demi memastikan kehadiran penonton tapi yang selebihnya tu carilah pasukan yang lebih berkualiti. Akhir kata buatTahniah Harimau Malaya!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...