Wednesday, December 22, 2010

Kesultanan Sulu: Retak Menanti Belah?

Benarlah kata-kata pujangga, "mengisi kemerdekaan itu lebih sukar daripada memperjuangkannya"...Aku mendapat perkhabaran yang kurang enak dari teman-teman pendukung United Tausug Citizen yang menjadi tunjang utama dalam pengembalian kedaulatan Kesultanan Sulu yang disytiharkan pada  17 November lalu. Belum pun sampai 2 bulan, bibit perpecahan dan pertelingkahan nampaknya telah mula timbul.Mungkin korang boleh baca artikel-artikel berikut untuk rujukan:

Aku khuatir UTC akan melalui peristiwa yang sama seperti mujahidin Afghanistan selepas berjaya menghalau Russia dari bumi mereka. Sebelum merdeka mereka bersatu padu atas nama jihad melawan penjajah namun malangnya selepas Russia ditumpaskan, mereka pula yang berbunuhan sesama sendiri untuk merebut kuasa. Dalam sirah nabawi, peristiwa perang Uhud jelas memberi pengajaran kepada kita agar tidak alpa walaupun di ambang kejayaan. Kealpaan sebahagian sahabat Rasulullah yang tergoda dengan harta rampasan dan meninggalkan tanggungjawab mereka sebagai pemanah di bukit menyebabkan tentera Islam kalah dalam peperangan tersebut.

Panji ini seharusnya terus berkibar megah
Dalam kes UTC/ UTP ni aku tidak menyebelahi mana-mana pihak sebab aku takde sebarang kepentingan pun kalau mana-mana pihak ditabal jadi sultan ke, perdana menteri ke atau sebagainya.Malah aku sendiri bukanlah seorang tausug. Aku hanyalah seorang teman yang ingin melihat tanah air umat Islam di mana-mana tempat di dunia ini bebas dan merdeka. Apapun UTC / UTP dan "Institusi" Kesultanan Sulu harus bergerak sebagai satu jemaah yang bukan sahaja menaungi umat Islam Sulu tetapi juga bergerak dan bertindak berlandaskan syarak dan bukannya atas kepentingan individu. 

Pimpinan Sulu juga harus berhati-hati dengan kemungkinan berlaku penyusupan agen-agen musuh dalam organisasi untuk melakukan huru-hara dari dalam. Lebih malang lagi andai tanpa disedari agen-agen tersebut  dilantik oleh UTC/UTP sendiri membarisi tanzim haraki. Penyusupan agen musuh dalam perjuangan umat Islam acapkali berlaku dalam sejarah. Kita tidak mahu muncul lagi watak-watak seperti Lawrence of Arabia dan Snouck Hurronje dalam perjuangan kemerdekaan Sulu. 

Dimanakah Sultan Sulu?
Pada pendapat aku, 'krisis' ini terjadi kerana ketiadaan "Amir" yakni ketua dalam memimpin 'jemaah' ini. Dalam konteks ini, walaupun hampir 2 bulan berlalu Sultan Sulu masih belum ditabalkan biarpun 'Kesultanan Sulu' didakwa wujud. Tanpa Sultan, hakikatnya Sulu hari ini hanyalah sebuah republik. Secara jujurnya aku sendiri pelik apabila Sultan Sulu 'tiada' semasa pengisytiharan kemerdekaan 'daulah' baginda. Bagi aku 'Sultan' sebagai ketua negara seharusnya wujud terlebih dahulu sebelum merdeka diisytiharkan. Mana mungkin anak boleh dilahirkan sekiranya si bapa masih tidak wujud? Alangkah bagusnya andai pengistiharan kemerdekaan tempohari disempurnakan sendiri oleh baginda.Takpelah, yang lepas biarlah lepas. Sekarang ni pimpinan Sulu harus mencari penyelesaian total sebelum krisis ini menjadi lebih parah. Sesungguhnya iangatlah  "Tiada Islam tanpa jamaah, tiada jamaah tanpa kepimpinan dan tiada kepimpinan tanpa ketaatan"

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...