Friday, December 17, 2010

Perangi Penyebaran Syiah di Malaysia Habis-Habisan

Sudah lama aku menantikan keperihatinan dan tindakan tegas kerajaan dalam menangani isu penyebaran ajaran syiah di Malaysia. Alhamdulillah nampaknya penantian aku dah mula berakhir apabila 200 orang pengikut Syiah ditahan oleh pihak berkuasa kelmarin.Cuma aku harap tindakan sebegini akan berterusan demi menjaga kesucian agama Islam  dan keharmonian hidup di Malaysia.


Ritual Syiah di Malaysia

Sudah lama aku mendengar tentang kegiatan syiah yang berpusat di Gombak, KL namun inilah kali pertama aku mendengar pihak berkuasa bertindak ke atas mereka. Malaysia adalah negara Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) yang majoritinya bermazhab shafie. Dalam undang-undang tubuh atau perlembagaan kebanyakan negeri beraja juga jelas menyatakan tentang perkara ini. Malah pihak majlis fatwa kebangsaan telah mengeluarkan fatwa dan penjelasan tentang penyelewengan ajaran syiah ini. Membiarkan syiah tersebar di Malaysia adalah satu tindakan yang bakal membawa kepada perpecahan yang teruk khusunya di kalangan umat Islam. Ya memang benar, sekarang pun umat islam di Malaysia pun berpecah kerana fahaman politik yang berbeza. Namun ia bukanlah perpecahan dalam erti kata sebenar kerana masing-masing masih boleh duduk semeja dan minum teh tarik bersama di luar gelanggang politik. Kita masih hidup aman damai biarpun berbeza pandangan.




Ulasan Dr Yusuf Qaradhawi tentang Syiah

Bagi pengikut syiah, darah ahli sunnah halal untuk ditumpahkan. Dalam erti kata lain, Ahli Sunnah halal untuk mereka bunuh. Ini adalah fahaman yang cukup merbahaya. Lihat sahaja apa yang mereka lakukan kepada Ahli Sunnah di Iraq setelah mereka berkuasa. Berapa ribu orang yang mereka bunuh dan seksa hanya kerana bernama Abu Bakar, Umar, Usman dan Aisyah? Di Pakistan yang mana mereka bukan majoriti pun, pengikut syiah berbunuhan dengan ahli sunnah sejak sekian lama.Adakah kita mahu Malaysia menjadi seperti itu? Tentu sekali tidak.



Kisah penganiyaan Syiah ke atas ASWJ di Iraq

Aku ada juga buat research sikit tentang pergerakan mereka ni. Di Malaysia ni antara pemimpin mereka yang agak menonjol bernama Hasan Askari. Seorang penulis muda yang terkenal dipercayai turut menyebarkan idea-idea fahaman syiah melalui karya-karya beliau.Tak perlulah aku sebut siapa dia lagipun memang dia tak mengaku pun. Tapi bagi yang biasa dengan bidang penulisan tentu tahu siapa yang aku maksudkan. Apa yang aku perhatikan pendakwah syiah 'mencucuk jarum' secara halus dengan beberapa fasa:
      • Fasa pertama: Pendakwah Syiah akan menceritakan tentang kepentingan mengasihi keluarga Rasulullah (ahlul bait)  lebih daripada orang lain. Secara dasarnya perkara ini memang tiada masalah malah memang diajar oleh ASWJ. 
      • Fasa kedua : Setelah mendapat kepercayaan mad'u (orang yang didakwahkan) mereka dalam soal mengasihi ahlul bait, mereka akan menceritakan pula tentang Rasulullah mengutuk dan mencela para sahabat yang ingkar dengan arahan baginda dalam peristiwa perang uhud yang membawa kepada kekalahan tentera Islam. Pada masa yang sama mereka akan menceritakan 'kehebatan' sahabat-sahabat yang dicela oleh baginda itu, dalam erti kata lain orang-orang yang dicela oleh Rasulullah itu bukanlah 'orang biasa'.Aku tak pasti dari mana sumber cerita ini diperolehi. Secara logiknya, mad'u mereka akan bersetuju dengan cerita ini sebab orang yang ingkar arahan memang wajar dikutuk. Sebenarnya tanpa disedari, cerita ini diketengahkan untuk menghalalkan tindakan mereka mencela para sahabat Rasulullah khususnya Sayyidina Abu Bakar, Umar, Usman dan Sayyidatina Aisyah (Radhiallahu Anhum) yang dituduh menghalang Sayyidina Ali daripada menjadi khalifah dan menganiayai ahlul bait.
      • Fasa ketiga: Selepas mad'u percaya tentang 'kehalalan' mengutuk sahabat besar ini barulah mereka menyebarkan perkara-perkara lain yang menjadi pegangan syiah termasuklah nikah mutaah serta kewajipan untuk mencela dan memerangi ahli sunnah yang dituduh sebagai pengkhianat kepada ahlul bait kerana menyokong Sayyidina Abu Bakar, Umar, Usman dan Sayyidatina Aisyah (Radhiallahu Anhum) dalam isu Khalifah dan pelbagai cerita bohong mereka. Ini sekaligus akan menyebabkan mad'u mula meragui akidah ASWJ yang dipegang selama ini dan berdendam dengan ahli sunnah kerana dituduh bertindak zalim kepada ahlul bait.



Kita sama sekali tidak boleh berpeluk tubuh lagi dan membiarkan fahaman Syiah menular di Malaysia. Kerajaan harus bertindak tegas kepada penganut mahupun yang mendokong ajaran Syiah ini. Hentikan penghantaran pelajar oleh mana-mana pihak ke Iran atau ke universiti-universiti yang berfahaman Syiah kerana kelak dikhuatiri bukan sahaja mereka akan menganut Syiah tetapi mereka akan turut menjadi ejen penyebaran Syiah di Malaysia. Begitu juga dengan pelajar-pelajar berfahaman syiah yang datang ke sini untuk melanjutkan pelajaran juga harus dikurangkan atau ditiadakan terus. Kempen kesedaran juga harus dibuat oleh pihak berkuasa agama tentang bahaya syiah ini kerana aku yakin masih terlalu ramai orang kita yang mengganggap syiah adalah hanya salah satu mazhab dalam Islam sedangkan ianya bukan sebahagian daripada Islam sebagaimana yang difatwakan oleh ulamak-ulamk muktabar. Ayuh kita lindungi diri, keluarga, rakan dan negara kita daripada ancaman Syiah!

2 comments:

Unknown said...

Syiah yang sesat? Sumber mana? ...Sabar dulu....

Anda boleh mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah atau Syiah Jaafari atau Syiah Zaidiah atau Ibadiyah sesat kalau anda tidak termasuk pengikut dalam 8 Mathahib yang diendorsekan dalam Deklarasi Amman.

Mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah atau Syiah Jaafari atau Syiah Zaidiah atau Ibadiyah sesat adalah menghina Deklarasi Amman yang di endorse lebih 500 ulama dunia, raja-raja Arab, Mufti-mufti termasuk menghina persetujuan DSAI, Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi, Dato’ Dr. Abdul Hamid Othman, Khairy Jamaluddin dll.

Mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah, Syiah Jaafari, Syiah Zaidiah dan Ibadiyah sesat adalah juga menghina fatwa yang dikeluarkan oleh Shaikhul Azhar, Dr. Muhammad Sayyid Tantawi, Mufti Besar Mesir, Professor. Dr. Ali Jumu'a, Pengarah Majlis Sunna dan Sira Qatar, Shaykh Dr. Yusuf Abdallah Al-Qaradawi dan ulama-ulama dari Akademi Fiqh Islami Saudi Arabia.

Mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah, Syiah Jaafari, Syiah Zaidiah dan Ibadiyah sesat menjadikan anda wakil/ejen tidak langsung zionis dan musuh Islam yang memprovokasikan perpecahan umat Islam. Banggakan?

Point 1 Deklarasi Amman
Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence (Hanafi,Maliki, Shafi‘i and Hanbali), the two Shi‘i schools of Islamic jurisprudence (Ja‘fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible. Verily his (or her) blood, honour, and property are inviolable..

http://ammanmessage.com

tokjeng said...

Mazhab orang awam adalah mazhab muftinya.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...