Friday, September 25, 2009

Family Gathering On Raya Day

Borak-borak lepas makan
Assalamualaikum wbt..
Pertama sekali aku nak mohon maaf kepada teman-teman yang menjenguk blog ini sebab ambil masa yang lama untuk update. Nak kata aku sibuk tu takde la sangat cuma maklum jelah raya-raya camni masa banyak dihabiskan dengan menziarahi teman dan sanak saudara serta bersembang dari satu topik ke satu topik. Kadang-kadang tu bersembang sampai tak sedar jam dah melewati tengah malam. Sesekali bersua muka, tentunya banyak perkara yang ingin diceritakan. Masa aku masih belajar dulu, hari raya banyak aku habiskan dengan menonton tv. Tapi sejak dah dewasa sikit nih TV pun aku tak berapa nak layan dah. Tambah-tambah pulak rancangan TV tahun ni memang tak best. Iklan raya pun dah takde. Aku tengok iklan Petronas pun recycle yang tahun-tahun lepas. Mungkin ini petanda ekonomi kita memang tengah gawat sampai company besar macam petronas pun tak berani nak invest.

My cousins @ my open house

Bila aku sembang dengan kawan-kawan yang buat business macam aku pun, ramai yang menjangka keadaan ekonomi pada tahun depan akan lebih teruk. Buktinya, nilai projek dah semakin menurun. Tiada lagi company atau businessman yang boleh jadi OKB atau jutawan segera dengan hanya satu projek macam dulu. Lebih teruk lagi, company besar yang dulunya hanya layan projek yang mencecah 6 angka pun dah mula sebat projek-projek kecil walaupun nilainya hanya 10 ribu! Kalau dah sampai macam tu, company-company kecil dan barulah yang akan jadi mangsa sebab projek-projek yang bernilai kecil pun dah mula dirembat oleh syarikat-syarikat besar.Yang tak tahan mungkin terpaksa gulung tikar. Akan tetapi bila aku tengok balik, sektor yang akan terjejas teruk nanti adalah sektor pembuatan, perkilangan dan mungkin juga peruncitan. Service based industry macam bank, komunikasi dan sebagainya mungkin takde effect sangat.Uppsss...alamak! Jauh pulak aku menyimpang. Tadi kata nak cerita pasal raya, ini dah sampai ekonomi pulak dah..hehehehe... jangan mara aaa..

Makan-makan kat rumah Ayah Harun

Berbalik kita pasal raya.Setiap kali hari raya benda yang paling aku suka ialah dapat berjumpa dan berkumpul dengan family. Family aku ni agak besar sikit walaupun adik beradik aku cuma 3 orang. Mak aku punya 6 orang adik beradik dan ayak aku pun punya jumlah adik beradik yang sama. Kebanyakan diorang dah punya cucu termasuklah mak dan ayah aku.Jadi korang bayangkanlah berapa ramainya sedara mara yang aku ada. Itu belum masuk family lapisan ketiga, maksud aku family sepupu kepada mak dan ayah aku. Tak seperti masyarakat di sesetengah negeri, kami di Kelantan selalunya mengenali ahli keluarga kami dengan sanad atau susur galur keturunan yang jelas. Senang cite we can easily identify pangkat seseorang ahli keluarga dengan yang lain. Kami tahu siapa mak/ayah saudara kepada siapa, siapa sepupu kepada siapa, siapa mak/ayah sepupu kepada siapa, siapa dua pupu, cucu, cucu sedara anak sepupu dan sebagainya.

Aktiviti wajib hari raya; menziarahi kubur atuk dan nenek

Berbeza dengan ada sesetengah kenalan aku, diorang main timbang kilo je pangkat kat dalam family ni. Contohnya gelaran pakcik dan makcik. Semua dia panggil makcik/makcik tak kiralah adik beradik parents dia ke, sepupu parents dia ke, semua dia panggil makcik/pakcik. Sama gak dengan cousin, tak kiralah anak adik beradik mak/ayah dia ke, anak kepada sepupu mak/ayah dia ke, semua dia panggil cousin atau dalam bahasa melayunya sepupu. Kalau kat Kelate ni gelaran makcik/pakcik ni hanya dirujuk kepada adik beradik mak/ayah kita. Cousin or sepupu pulak dirujuk kepada anak kepada adik beradik mak/ayah kita. Tapi takleh salahkan diorang jugak.Dah culture depa macam tu.Kata orang, lain padang lain belalang.. Opss sorry..nampaknya sekali lagi cerita aku dah merewang jauh.Tadi nak cerita pasal raya ni ke lain pulak.huhu..

Midah and family @ my house

Gathering family aku tahun ini hampir lengkap. Kecuali maksu aku yang tinggal di Johor, yang lain semua ada termasuklah dua sepupu aku yang tengah belajar kat Mansoura, Egypt. Sebagaimana tahun-tahun lepas, my mum and dad buat open house hari raya ke-3. Menu tahun ni sedikit berbeza, selalunya main dish masakan arab seperti biryani dan sebagainya tapi kali ini masakan ala kampung dengan ulam-ulaman sebagai aksesori selain ketupat dan kuih raya. Actually seorang pakcik aku yang cadangkan menu ni. Tak kisah la tu, yang penting bagi aku bukan makanannya tapi keseronokan berkumpul dan bertemu sanak saudara. Sampai ke malam jugak la rumah aku di kunjungi tetamu.

In my Raya dress in front of my home sweet home

Makcik and pakcik aku yang lain pun buat open house jugak mengikut jadual yang disusun secara tak rasmi. Bukannya apa, nak mengelak daripada bertembung. Tapi selalunya masing-masing dah faham, raya pertama rumah sape, kedua rumah sape dan seterusnya.. Apapun yang dapat aku simpulkan, raya tahun ni memang menyeronokkan walaupun takdelah sama macam zaman kanak-kanak dulu. Dulu kita dapat duit, sekarang kita pulak yang bagi duit raya.Dulu baju raya berpasang-pasang, sekarang satu pasang pun dah cukup..huhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...