Sunday, September 13, 2009

Memori Lagu Iklan Raya

Kali ini aku just nak kongsi ngan korang semua lagu iklan raya yang sangat aku ingati dari zaman kecik-kecik dulu sampai la sekarang. Sebagai bayi tahun 80-an dua lagu iklan ini aku rasa ramai yang ingat sebab ia akan muncul setiap tahun dengan versi yang baru pada pertengahan tahun 80-an sehinggalah awal 90-an. Lagu iklan yang aku maksudkan ialah lagu iklan raya EON dan juga Salem. Namun kini kedua-dua lagu ini tidak lagi berkumandang. EON telah menggunakan pendekatan iklan yang berbeza manakala Salem pula tidak lagi boleh mengiklankan produk mereka di TV kerana dasar kerajaan yang melarang iklan produk tembakau untuk disiarkan di TV dan radio.



Kedua-dua lagu ini pernah dinyanyikan oleh pelbagai penyanyi dalam versi yang berbeza. Selalunya EON dan Salem akan memilih penyanyi yang paling top pada tahun itu untuk menyanyikan lagu iklan mereka ini. Kalau sekarang lagu-lagu itu masih disiarkan mungkin Mawi dan Siti Nurhaliza akan menyanyikannya. Seingat aku juga, lagu ini pernah menjadi siulan ramai semasa zaman aku kecik-kecik dulu. Aku rasa kalu ianya masih wujud, mungkin ianya akan menjadi antara ringtone yang popular bagi pengguna handphone.



Lagu-lagu iklan ini mengimbau nostalgia yang cukup indah dalam hidup aku. Masih aku terkenang ketika aku dan kawan-kawan berkunjung dari rumah ke rumah "memungut" duit raya yang kemudiannya kami gunakan untuk beli mercun dan bunga api. Selain itu setiap kali musim raya, main tikam-tikam juga popular waktu tu. Alhamdulillah tikam-tikam sekarang dah takde.Bila dah besar sikit baru la aku tau yang tikam-tikam tu rupanya sebahagian daripada perjudian yang haram di sisi Islam walaupun nilainya cuma sepuluh sen setiap 2 cabutan ketika itu. Haa.. adik-adik jangan tiru pulak apa yang abang buat dulu tu. Kalau dapat duit raya, simpan elok-elok dalam bank. Jangan beli benda yang bukan-bukan pulak.



Satu lagi aku nak juga kongsikan satu iklan raya petronas yang aku pun tak ingat secara tepat tahun bila ia diterbitkan. Cuma yang aku pasti ianya terbit semasa aku menuntut di SM Sains Dungun dulu antara tahun 95-99 sebab iklan ni pernah menjadi topik discussion kelas bahasa Inggeris. Aku ingat lagi masa tu cikgu aku Sir Hakim yang menyebut tentang iklan ini dalam kelas. Kalau korang tanya apa yang menarik tentang iklan ni, baik korang tengok sendiri. Tapi bagi aku memang best la. Bila korang tengok, insya allah korang akan faham. Petronas memang menerbitkan iklan-iklan raya yang menarik setiap tahun sampai orang tertunggu-tunggu. Tahun ini pun kita tak tahu ape pulak modal iklan petronas.Kita tunggu dan lihat sajalah nanti..huhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...