Thursday, April 30, 2009

Menjelang Muktamar: Nik Abduh Meletup!

Ramai pemerhati politik negara terkejut dengan pendedahan berani anak Tok Guru Nik Aziz yang mendedahkan tindak tanduk pembantu-pembantu ayahandanya yang didakwa melakukan kerja bodoh dengan cuba melaga-lagakan Tok Guru Nik Aziz sebagai Mursyidul Am PAS dan Tok Guru Hj Hadi selaku Presiden PAS. Mereka-mereka ini juga dilabel sebagai ulama "mee celup". Korang semua boleh baca lebih lanjut tentang posting terbaru beliau tentang isu ini terutamanya setelah dia menerima panggilan daripada ayahanda daripada kota Mekah dalam blog Nik Abduh sendiri. Beberapa akhbar tempatan hari ini turut menyiarkan komentar daripada beberapa ahli politik tentang isu ini. Malah Mufti Selangor pun diheret sama oleh sebuah akhbar tempatan untuk mmberi ulasan tentang ulama "mee celup". Ada yang positif, ada yang negatif. Haji Khalid Samad yang juga MP Shah Alam pula meminta Nik Abduh mendedahkan siapakah pembantu-pembantu Tok Guru Nik Aziz yang dimaksudkan supaya tidak timbul sebarang spekulasi negatif mahupun fitnah.

Sebagai sebuah jemaah Islam, adalah sesuatu yang malang dan memalukan jika dakwaan Nik Abduh ini benar-benar berlaku. Dalam mana-mana parti siasah atau gerakan politik konvensional adalah menjadi kebiasaan apabila kelompok berkepentingan akan cuba "menguasai" atau "mempengaruhi" pemimpin mereka supaya setiap kenyataan mahupun tindakan senantiasa berpihak kepada mereka. Perkara ini dilakukan dengan cara menyampaikan maklumat yang menyokong kepada aspirasi mereka sahaja kepada pemimpin terbabit. Sebarang maklumat atau idea yang bertentangan akan disekat agar tidak sampai ke pengetahuan pemimpin terbabit. Kelompok ini juga akan cuba sedaya upaya untuk mempunyai hubungan yang rapat dengan pemimpin terbabit malah mereka akan cuba untuk menghalang orang lain untuk rapat dengan pemimpin terbabit. Namun bagi sebuah parti Islam seperti PAS, perkara ini tidak sewajarnya berlaku. Walau tujuannya mungkin baik, matlamat tetap tidak menghalalkan cara! Apatah lagi tindakan cuba melaga-lagakan 2 individu. Jika mereka berdua bukan ulama pun, ianya tetap salah.

PKR juga pernah mengalami fenomena yang hampir sama satu ketika dahulu. Dikhabarkan pada masa itu, dua pemimpin kanan PKR iaitu Azmin Ali dan Ezam Mohd Noor masing-masing cuba "menguasai" Dato Seri Anwar Ibrahim. Akhirnya kumpulan Azmin yang berjaya sekaligus membawa kepada keluarnya Ezam Mohd Noor daripada PKR. Aku juga pernah mendengar cakap-cakap beberapa teman aku dalam PAS yang mendakwa memang ada kelompok-kelompok tertentu yang cuba "menguasai" Tok Guru Nik Aziz. Mereka menyekat maklumat tertentu untuk sampai ke pengetahuan beliau. Setiap maklumat atau berita yang cuba disampaikan hatta daripada ahli akar umbi akan ditapis supaya hanya maklumat yang "perlu" sahaja yang sampai. Aku sendiri tak pasti sejauh mana benarnya dakwaan ini.

Jika dalam PKR sebelum ini ada kumpulan Azmin dan kumpulan Ezam, dalam PAS pula ada kumpulan professional yang turut digelar Edorgan dan kumpulan ulama atau "ustaz-ustaz" yang juga digelar pro muzakarah. Walaupun dinafikan oleh pimpinan PAS, 2 kelompok ini dilihat memang wujud. Mereka berbeza dari sudut corak pemikiran, strategi mahupun idea dalam mengukuhkan jemaah. Namun aku tidaklah melihat mereka ini berpecah dalam erti kata sebenar. Kedua-dua pihak punya matlamat yang sama cuma jalannya saja yang mungkin berbeza. Mereka masih bersatu dalam kepelbagaian dan masih mampu bersetuju untuk tidak bersetuju. Nik Aziz dilihat lebih dikuasai oleh golongan professional sedangkan Hj Hadi didokong oleh kelompok ustaz. Walau bagaimanapun, dalam struktur organisasi PAS sebarang keputusan berkaitan parti bukanlah hak mutlak presiden atau mursyidul am. Ianya perlu dibawa ke majlis syura yang bermesyuarat untuk menentukan sebarang pendirian parti. Dan bukanlah mudah sesuatu kelompok untuk menguasai ahli majlis syura yang agak ramai juga bilangannya.

Sseorang pemimpin yang hebat harus mengelak diri daripada dikuasai oleh mana-mana pihak yang berkepentingan. Seorang pemimpin jemaah harus bertindak memenuhi aspirasi semua ahli yang mengangkatnya dan tidak hanya tunduk kepada tuntutan sebilangan ahli. Dalam mengatasi cabaran dikuasai oleh mana-mana pihak, aku lihat Tun Dr Mahathir Mohamad adalah antara pemimpin yang berjaya melakukannya. Beliau sama sekali tidak hanya bergantung kepada pegawai atau penasihat di sekelilingnya untuk mendapatkan maklumat atau pandangan tentang sesuatu isu. Sewaktu menjawat Perdana Menteri pun beliau tidak hanya bergantung kepada maklumat daripada SB (cawangan khas) ataupun MIO (military intellegent officer) semata-mata. Dikatakan beliau ada agen-agen atau "spy" beliau sendiri yang punya struktur pemantauan berlapis. Ada yang kata sampai 3 lapis atau "triple agent". Lapisan pertama akan memantau pegawai-pegawai sekeliling beliau dan mungkin juga termasuk anggota kabinet. Lapisan kedua pula akan memantau tugasan agen dilapisan pertama dan agen dilapisan ketiga pula akan memantau tugasan agen dilapisan kedua. Dengan cara ini beliau dapat memastikan kesahihan sesuatu maklumat yang diutarakan kepadanya malah beliau dapat mengumpul banyak maklumat yang diperlukan untuk memastikan anak-anak buahnya tidak belot atau melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendaknya. Sebab itulah sepanjang menjadi perdana menteri tidak ada seorang pun pemimpin UMNO mahupun komponen BN berani "angkat muka" dan berkonfrontasi secara terbuka dengan Mahathir. Malah beliau berjaya menjinakkan bekas musuh-musuh politiknya seperti Tengku Razaliegh Hamzah dan Joseph Pairin Kitingan.

Suara lantang Nik Abduh kali ini ternyata mencetuskan polemik baru dalam PAS dan aku percaya ramai juga pemimpin PAS yang tidak senang dengan tindakannya itu. Namun aku harap dan berdoa agar Allah memberi kemenangan kepada orang-orang yang benar dan beriman. Kita saksikan saja apa yang berlaku dalam muktamar PAS akan datang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...