Sunday, April 26, 2009

Cik Puan Temenggong Didera?


Awal minggu ini, akhbar dan blog di Indonesia begitu galak melaporkan tentang bekas model jelita dari Indonesia Manohara Odelia Pinot telah dilarikan serta didera oleh suaminya Tengku Muhammad Fakhry Petra yang juga Tengku Temenggong Kelantan. Mereka berdua telah diijabkabulkan 26 Ogos 2008 sekaligus memasyhurkan Manohara sebagai Cik Puan Temenggong Kelantan. Baru-baru ini ibu kepada Manohara iaitu Daisy Farajina mendakwa anaknya itu dilarikan dan didera oleh Tengku Muhammad Fakhry Petra. Sebahagian akhbar dan blog di Indonesia memberi respon yang agak agresif terhadap dakwaan yang belum tentu kebenarannya ini sehingga ada yang melaungkan Ganyang Malaysia. Seingat aku ketika pulang ke Kelantan Ogos lepas, perkahwinan Tengku Temenggong memang menjadi bualan majoriti masyarakat Kelantan. Ianya dilangsungkan dengan penuh meriah dan tidak lama selepas diijabkabul, Cik Puan Temenggong telah mula menyertai majlis-majlis anjuran Istana mahupun kerajaan negeri malah beliau turut kerap kelihatan di majlis-majlis bertemu rakyat.

Gambar-gambar terkini pasangan diraja ini langsung tidak menunjukkan sebarang tanda bahawa mereka dalam keadaan yang tidak bahagia. Malah kemesraan mereka berdua begitu terserlah.Semalam contohnya, mereka telah menghadiri majlis perkahwinan anak sulung Exco Kerajaan Negeri Kelantan iaitu Datuk Husam Musa di Kota Bharu. Lihat sahaja gambar di atas yang disiarkan dalam sebuah akhbar tempatan hari ni. Di sebelah malamnya pula mereka telah bersama-sama 50 ribu penyokong setia Kelantan menonton perlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Selangor yang menyaksikan Kelantan tewas 1-4 menerusi sepakan penalti.

Sebagai rakyat Kelantan yang memandang tinggi kedaulatan dan kemuliaan Kesultanan Melayu Kelantan, aku berharap agar isu ini dapat diselesaikan secepat mungkin. Sewajarnya pihak Istana Kelantan dapat mengeluarkan satu kenyataan rasmi demi menjawab segala pertuduhan yang aku rasakan tidak berasas ini. Ini penting untuk membersihkan sebarang fitnah yang mungkin dilontarkan kepada institusi raja-raja Melayu di negara ini. Daulat Tuanku!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...