Friday, May 1, 2009

Piala FA: Menanti Insentif Kerajaan Kelantan

25 April pasukan bolasepak Kelantan telah mencipta sejarah dengan muncul naib juara Piala FA buat pertama kalinya. Pihak KAFA dengan diketuai oleh presidennya Tan Sri Anuar Musa mengambil inisiatif untuk tetap membawa para pemain dan team kejurulatihan ke Old Trafford sekaligus mengatur beberapa perlawanan persahabatan di England walaupun Kelantan gagal membawa pulang Piala FA ke Kota Bharu. Aku rasa pasukan Kelantan memang berhak untuk mendapat ganjaran tersebut bukan kerana untuk mengajar mereka menjadi materialistik tetapi sebagai dorongan dan motivasi kepada para pemain untuk membawa pulang lebih banyak kejayaan. Pasukan Kelantan memang berada di prestasi terbaik mereka musim ini untuk memburu 2 lagi gelaran iaitu Piala Liga dan Piala Malaysia.

Cuma aku masih ternanti-nanti apakah insentif yang akan diberi oleh kerajaan negeri Kelantan. Menjelang perlawanan akhir tempohari, kerajaan kelantan melalui Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO iaitu YB Abd Fattah Mahmood telah menjanjikan ganjaran sebanyak RM30 000 kepada KAFA sekiranya muncul juara. Aku tak naklah bandingkan ganjaran kerajaan Kelantan dengan kerajaan Selangor sebab umum mengetahui bahawa kerajaan kelantan bukanlah sebuah kerajaan yang banyak wang. Kerajaan Selangor telah memberi ganjaran 15 ribu ringgit bagi setiap pemain dan kerajaan kelantan tentunya tidak mampu memberi ganjaran yang sama. Akan tetapi sebagai tanda sokongan dan penghargaan kerajaan negeri kelantan kepada KAFA dan pemain Kelantan, elok kiranya ganjaran atau apa jua insentif diberikan kepada mereka walaupun nilainya tidak besar.

Aku harap janganlah kerana KAFA dipimpin oleh ramai orang kuat UMNO Kelantan maka pemain pula yang menjadi mangsa. KAFA dan pemainnya telah membuktikan sumbangan mereka kepada kemajuan bolasepak negeri kelantan. Sekarang tiba pula giliran kerajaan negeri kelantan untuk membuktikan keprihatinan dan keikhlasan mereka. Apa salahnya semua pihak melupakan sejenak perbezaan ideologi politik dan bekerjasama demi kemajuan bolasepak kelantan.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...