Thursday, October 6, 2011

Mengaumkah Harimau Malaya di Canberra?


Petang esok skuad Harimau Malaya akan turun menentang Australia untuk aksi perlawanan persahabatan. Siaran langsung perlawanan ini akan disiarkan oleh Astro Arena pukul 5.00 petang. Maka akan ramailah geng ultras yang mintak dari bos pulang dari tempat kerja lebih awal untuk lepak di restoran mamak sambil tengok bola. Kalau dekat Shah Alam ni, port Ultras yang popular adalah Restoran Hakim Seksyen 7. Jangan ada yang ponteng sudah la.hehehe...

Ken Worden membimbing Malaysia pada pertemuan 1992
Kali terakhir Malaysia bertemu Australia adalah pada tahun 1992. Menariknya, dalam perlawanan akhir Piala Kemerdekaan Indonesia itu Malaysia berjaya menundukkan Australia 1-0 hasil jaringan P.Ravindran yang dikenali dengan jolokan 'Kinta Express' kerana kelajuan lariannya.Skuad Harimau Malaya pada ketika itu turut dibarisi oleh Azman Adnan, Zainal Abidin Hassan, Khairul Azman Mohamad, A. Jayakanthan, Yeo Swee Hock, Shahrin Majid, Reman Ragunathan, Lee Kin Hong dan Zaid Jamil. Australia pula dipperkuatkan dengan nama-nama popular dalam liga Malaysia ketika itu seperti Abbas Saad, Alistair Edwards, Mehmet Durukovic dan Darren Stewart.

Sebahagian pemain yang menewaskan Australia pada 1992

Kini dengan Australia berada di ranking ke 19 dunia dan Malaysia ke 146 dunia, pertemuan kali ini tentunya membawa keputusan yang berbeza pada perkiraan di atas kertas. Aku boleh katakan seri adalah satu kemenangan dan kalah adalah sesuatu yang dijangka. Andai kita mampu menang, ianya satu durian runtuh buat skuad negara. Sebenarnya apabila Australia mengajak kita untuk mengadakan perlawanan persahabatan, itu adalah satu penghormatan secara tidak langsung untuk Harimau Malaya.At least korang mula dah recognize kita. Lepas ni khabarnya skuad India pula ajak kita friendly. Kira ok lah tu. Sebelum ni asyik kita je yang ajak orang. Sekarang ni orang pulak ajak kita.

Skuad 2011: Sebelum match, kita jalan-jalan dulu..

Kita tidaklah mengharapkan keajaiban dalam pertemuan petang esok. Cukup sekadar andai kita kalah dengan jurang kecil dan mampu menyaingi Socceroos di atas padang. Janganlah sampai jadi macam lawan Jepun tempohari. Bola asyik dalam kawasan kita je. Kita doakan jentera serangan kita macam Apek, Mat Yo, Safee dan Kunalan mampu mengancam kubu sang Kanggaru. Ramai juga nak tengok kemampuan Joseph Kallang Tie sebagai alternatif kepada Safiq Rahim. Dengan kehadiran semula orang lama seperti Zamani Misbah di bahagian pertahanan dan Khyrill Muhymeen di sayap kanan. ianya diharap memberi dimensi baru dalam corak permainan skuad Harimau Malaya. Yang penting benteng pertahanan jangan pula buat kesilapan mudah. Ayuh.. mengaumlah Harimau Malaya!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...