Sunday, October 2, 2011

Hajat Tak Sampai

"Bali, tiket ade lagi?" tanya aku pada Bali nak mengesahkan tiket Piala Sultan Selangor yang dijanjikan."Ada bang, nanti jumpa kat office.." jawab Bali. Aku memang tak pernah lepaskan peluang untuk tengok game derby macam ni terutamanya bila main kat Stadium Shah Alam yang memang dekat dengan office aku. Selangor dan Singapura adalah dua pasukan lagenda yang memang punya sejarah yang gemilang dalam sejarah bolasepak Malaysia. Tahun lepas aku tak berpeluang ke stadium semasa Selangor kena 0-6 dengan Singapura. Tapi aku sempat menonton perlawanan Piala Selangor 2009 antara Selangor dengan Persib Bandung.Dalam perlawanan  tu, Selangor menang 2-0. Aku masih ingat waktu tu, aku dengan selambanya pakai baju The Red Warriors di tengah-tengah penyokong Selangor. " Abe, gomo Selangor gomo! " jerit salah seorang penyokong Selangor ke arah aku. Aku membalas dengan senyuman dan isyarat bagus kepada dia dan kawan-kawannya yang lain. Bila lawan team luar, penyokong kelate pun kena sokong Selangor.. huhuhu..
Menapak ke stadium
Semalam, sebaik selepas solat maghrib aku terus fetch Mass kat rumah sebelum ke office. Aku kalau boleh tak nak terlepas juga game veteran Selangor dengan veteran Singapura. Bila sampai di office, Bali and family masih on the way so kami lepak dulu dengan krew-krew Nasyeed.Com yang kebetulan tengah prepare bunting program Selcare untuk digantung. Akhirnya Bali n family pun sampai. Kami bergerak ke stadium satu kereta je tapi nak cari parking punyalah susah.Dah la susah, jauh pulak tu. Maklumlah puluhan ribu yang hadir menonton. 

Ini gambar orang yang pertama kali masuk stadium shah alam :)
Selepas menapak ke dalam stadium, kami terpaksa nak ke level 5 stadium. Level bawah semua dah dipenuhi penyokong. Sebenarnya aku tak pernah lagi duduk tingkat atas sebelum ini, tak sangka pula view dari sini cantik jugak. Boleh nampak keseluruhan padang. Semasa aku, mass, bali, dhia dan kasih ambik tempat duduk, perlawan geng veteran tengah berlangsung. Walaupun 'speed' dah takde, tapi skill diorang masih berbisa. Aku tengok aksi Dollah Salleh, Zainal Abidin Hassan, Shahrin Majid, Azlan Johar, Yap Kam Choon dan lain-lain sangat menghiburkan. Malah bagi aku lebih 'entertaining' daripada perlawaan adik-adik mereka. Aksi geng veteran akhirnya memihak kepada Selangor dengan kemenangan 3-1.

Inilah pulak tukang sponsor tiket kite :)
Gimik perasmian Piala Sultan Selangor bermula dengan tarian 'ejen-ejen' wanita mission impossible yang kemudiannya mengiringi perarakan masuk sebuah kereta berwarna hitam.Aku tak pasti apa yang dibawa oleh kereta hitam tu, maklumlah tak nampak. Jauh tu... Selepas DYMM Tuanku Sultan Selangor menyempurnakan perasmian, pertunjukan bunga api pula menyusul. Malangnya aku dan penonton yang dok area aku tak dapat menyaksikannya sebab bunga api tu dilancar dari atas bumbung tempat kami duduk. Kami boleh layan bunyi bunga api jela..

Kasih Kaisara yang cool sepanjang masa & Auntie Mass..
Perlawanan bermula dengan tempo yang agak perlahan dengan bola banyak berlegar di bahagian tengah padang. 2 bekas pemain EPL yang diimport selangor tidak banyak membawa kesan. Tapi yang main wing tu ok la jugak tapi kalau yang main defence tu nampak sangat pancit. Safee Sali pun tak begitu menjadi. Mungkin dia masih keletihan selepas menempuh perjalanan yang jauh apabila menamatkan latihan di Cardiff City. Tapi bagi aku, Safiq Rahim la paling teruk permainnanya. Ntah apa yang cuba dibuktikannya dengan hantaran dan shooting yang ntah ape-ape. Patutla Rajagopal dan drop nama dia untuk lawan Oz 7 oktober nanti. Kanchong pun tak 'berbahaya' macam selalu. Wak Am rajin tapi idea takde. Kalau beginilah gamepaly Selangor, aku rasa baik lupakan saja Misi 33 tahun ni. Tangguh je tahun depan. Brother-brother yang dok belakang aku pun menyumpah-nyumpah tengok Selangor main macam tu. Rami juga yang balik awal sebab frust. Orang lain pun aku rasa macam aku jugak. Nak tengok Selangor "kitai" Singapura selepas pasukan Malaysia kalah kepada lawan yang sama tempohari.

Penyokong yang pulang hampa
Namun apakan daya, harapan tinggal harapan.Hajat tak sampai. Singapura membuktikan mereka pasukan yang lebih baik. Passing, drible dan ball control diorang lebih bagus. Kalau diorang lebih bersungguh, aku rasa diorang akan dapat lebih dari satu gol. Nasib baik juga sebab keeper Selangor beraksi cemerlang semalam. Kalau tak, mungkin boleh jadi macam tahun lepas.Nampaknya hajat kita tahun ni tak sampai.. Kita jumpa lagi tahun depan.. :)

p/s: Terima kasih kepada Dhia dan Bali yang sponsor tiket.. tahun depan boleh sponsor lagi..huhu


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...