Sunday, October 2, 2011

Apa? Ustaz Nasa masuk UMNO?

Selepas tewas dalam pemilihan jawatan Timbalan Presiden PAS pada Muktamar yang lepas, nama Yb Nasharudin Md Isa seolah-olah hilang dari radar politik Malaysia. Tiada lagi kenyataan beliau dirakamkan oleh akhbar arus perdana mahupun akhbar milik PAS sendiri. Di pentas ceramah PAS pun dah lama dia tak kelihatan. Soal sama ada dia sengaja "disenyapkan: oleh PAS atau Ustaz Nasa sendiri yang merajuk, aku pun tak tahu. Satu ketika beliau dilihat sebagai rising star dalam PAS apabila berjaya mengetuai kelompok pemimpin muda dalam PAS yang dinamakan kumpulan Erdogan oleh UMNO untuk mengisi jawatan-jawatan utama dalam PAS. Dalam muktamar yang berlangsung pada tahun 2005 itu, Ustaz Nasa telah mengenepikan tokoh veteran PAS Ustaz Hassan Shukri sebagai timbalan presiden.Beliau berjaya mempertahankan kerusi no.2 PAS itu selama 3 penggal sehingga akhirnya ditumbangkan oleh Hj Mohamad Sabu dalam pemilihan 2011. Ianya berpunca daripada tindakannya yang dilihat "mesra UMNO" dalam beberapa isu.


Sidang media bersama YB Dato Mukhriz dan YB Ustaz Nasa

Ramai pengkritik beliau menuduh beliau akan menyertai UMNO selepas seakan diketepikan oleh kepimpinan tertinggi PAS ketika ini. Malah aku rasa ramai yang nak sangat tengok benda tu berlaku supaya diorang dapat cakap, " Haa kan aku dah cakap, dia memang ejen UMNO!".Namun aku yakin sebagai anak didik Allahyarham Ustaz Fadzil Noor tentunya beliau seorang yang setia kepada jemaah dan cekal dengan prinsip yang dipegangnya. Bagi aku PAS akan mengalami kerugian besar jika tidak memanfaatkan kepakaran dan pengaruh yang ada pada Ustaz Nasa ni. Andai tak nak mengetengahkan dia di dalam negara kerana isu 'mesra UMNO' yang mengerumuninya, , aku rasa dia boleh berperanan untuk membina dan mengukuhkan lagi pengaruh dan hubungan PAS di peringkat antarabangsa. Lagipun dia fasih dalam bahasa Inggeris dan Arab.

Setelah lama berita pasal beliau takde, tiba-tiba hari ini aku terjumpa video sidang media tentang Al-Quds Foundation Malaysia yang diadakan di Kg Pandan, KL. Yang menariknya, Ustaz Nasa menjadi pengerusi Lembaga Pengarah bagi Yayasan yang dipengerusikan oleh YB Dato' Mukhriz Mahathir. Aku yakin, esok lusa ada la blogger yang akan kata, " Apa? Ustaz Nasa jadi ALP Yayasan diketuai anak Mahathir? Dia dah nak masuk UMNO ke ape?..".. Rilek la bro, jangan la pesimistik. Palestin kan isu semua umat Islam. Takkan dalam benda ni pun kita nak bergaduh. Kalau Almarhum Dato Fadhil Noor boleh sepentas dengan Tun Mahathir dalam isu Palestin, mengapa tidak Mukhriz dan Nasa ye tak?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...