Sunday, October 2, 2011

Bukan Hudud Tapi Undang-Undang Jenayah Islam

Aku berpendapat salah satu sebab mengapa ramai yang masih keliru tentang rancangan pelaksanaan 'Hudud' ialah kerana penjenamaan yang salah. Aku yakin majoriti masyarakat malaysia termasuk umat Islam sendiri salah faham sehingga ada yang meanggap undang-undang jenayah Islam yang dirujuk sebagai tidak lengkap. Dan memang hakikatnya tidak lengkap jika kita hanya mengetengahkan hudud sebagai undang-undang jenayah Islam. Malangnya itulah yang mungkin difahami majoriti rakyat Malaysia.Mereka melihat hudud dengan persamaan dibawah:
                   
                       Undang-Undang Jenayah Islam     =      Hudud

Ini adalah persamaan yang salah sama sekali malah inilah punca kekeliruan masyarakat. Undang-undang jenayah Islam sebenarnya mempunyai 3 komponen untuk melengkapkannya sebagaimana tertera dalam persamaan di bawah:


Dalam undang-undang civil Malaysia, elemen Qisas dan Ta'zir sememang telah dilaksanakan walaupun mungkin tidak sepenuhnya. Cuma hudud sahaja yang memang tidak dilaksanakan. Demi menjana kefahaman yang total di kalangan masyarakat sekaligus memartabatkan hukum Allah yang Maha Adil maka penjenamaan atau 'branding' hudud ini harus diperbetulkan. Yang perlu kita laksanakan bukan hudud tapi undang-undang jenayah Islam kerana sebagai muslim yang mukmin kita yakin sepenuhnya bahawa undang-undang Allah sahajalah yang mampu menangani segala kebejatan akhlak masyarakat di sunia ini.



Kaitan Hudud, Qisas dan Takzir

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...