Tuesday, March 22, 2011

Rahsia Sebenar Kejayaan The Red Warriors

Solat berjemaah sebelum masuk ke stadium. Surau tak muat, parking lot pun boleh..(photo theredwarriors.com)

Sebagai penyokong the red warriors, aku tentunya berbangga dengan prestasi semasa yang ditunjukkan oleh pasukan Kelantan dalam saingan Liga Super mahupun Piala FA pada tahun ini. Sabtu lepas, Kelantan melangkah bergaya ke separuh akhir Piala FA selepas membenam cabaran Felda United dengan agregat 5-2. Kejayaan yang dicapai setahun dua ini bukan sahaja kerana pengurusan pasukan yang cekap, pemain yang berkualiti tetapi juga sokongan padu penyokong yang membanjiri stadium pada setiap perlawanan. Banyak pasukan yang mencemburui apa yang dimiliki Kelantan ketika ini. Mereka mengharapkan ada individu seperti Tan Sri Annuar Musa untuk memimpin pasukan dan stadium mereka penuh dengan penyokong setiap kali beraksi sebagaimana di Kota Bharu. Kecemburuan ini pernah diluahkan oleh seorang penyokong Negeri Sembilan selepas menyaksikan perlawanan antara Kelantan dan Negeri Sembilan di Kota Bharu.

Tangki air disediakan oleh MPKB untuk kemudahan wuduk (photo theredwarriors.com)

Selain daripada apa yang aku sebutkan di atas, rasanya rahsia sebenar kejayaan Kelantan adalah penekanan aspek spiritual kepada pemain dan penyokong Kelantan oleh Tuan Guru Menteri Besar mahupun Tan Sri Annuar sendiri sebagaimana yang korang boleh tengok dalam gambar-gambar yang aku kongsikan di sini. Laungan "Marilah menuju kejayaan", alhamdulillah disambut oleh para penyokong dengan penuh rasa tanggungjawab sebagai hamba kepada Yang Maha Esa. Walaupun masing-masing berebut nak masuk ke stadium lebih awal kerana ruang tempat duduk yang sangat terhad di dalam stadium, mereka tetap menunaikan kewajipan tanpa segan silu walaupun di kawasan terrace penonton. Malah sempena sambutan Maulidurrasul yang lepas, Stadium Sultan Muhammad ke-IV bergema dengan bacaan selawat oleh para penonton sebelum perlawanan berlangsung. Malah pihak KAFA telah mengedarkan text selawat kepada semua penonton untuk memudahkan mereka mengalunkan pujian-pujian kepada Rasulullah secara berjemaah. Sejak hayat aku ni,rasanya inilah kali pertama perkara seumpama ini (berselawat sebelum perlawanan) dilakukan di tanah air kita.

Siapa kata tak boleh solat kat tempat duduk penonton? Siap berjemaah tu..(photo kelate.net)

Semoga perkara yang baik ini dicontohi oleh semua pasukan bolasepak yang ada di Malaysia ini. Selain aksi di padang dan pengurusan yang baik, kita juga perlu menjadi hamba yang taat kepada Allah SWT sekaligus mengharapkan inayah dan pertolongan dari-Nya demi mencapai sebuah kejayaan.



                                               Stadium Sultan Muhammad ke-IV Berselawat

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...