Saturday, March 12, 2011

Cinema @ Persada: Bunohan

Aku baru terjumpa tentang kewujudan filem berjudul "Bunohan" ini selepas jumpa klip video preview filem di youtube kat channel Malaysiakini. Berdasarkan preview tersebut, aku rasa filem ini akan menyajikan sesuatu yang menarik. Selain daripada dibarisi pelakon yang hebat walaupun tak begitu popular, aku tertarik untuk menonton "Bunohan" sebab ia berlatar belakangkan masyarakat Kelantan yang tinggal bersempadan dengan Siam. In fact selari dengan tajuknya, proses pengambaran pun dibuat di Kg Bunohan, Tumpat Kelantan. Dan bila dah ceritanya pun pasal orang Kelantan, tentulah medium percakapan pun adalah dialek Kelantan. Dalam tariler aku tengok pandai jugak Faizal Hussien ngan Bront Palare cakap Kelantan. Kalau Pekin ngan Wan Hanafi Su tu aku tak pelik la sebab diorang berdarah Cik Siti Wan Kembang. Cuma kat preview takde pulak dengar Zahiril Adzim cakap Kelantan.


Movie Trailer

Ceritanya berkisar tentang 3 beradik Ilham ( Faizal Hussien), Bakar (Pekin) dan Adil (Zahiril Adzim) yang mempunyai latar belakang yang agak extreme. Bakar adalah seorang peniaga yang bercita-cita tinggi manakala Ilham pula seorang pembunuh upahan dan Adil adalah seorang jaguh tomoi. Kalau era 70an atan 80an dulu memang kawasan-kawasan sempadan ni memang 'panas'. Karier pembunuh upahan ni memang wujud. Even aku rasa sekarang pun masih ada. Selepas diorang 'buat kerja' diorang akan lari ke seberang. Kalau 'urusannya' di Malaysia so diorang akan lari ke sebelah Siam dan begitu jugalah sebaliknya. Diorang akan bersembunyi lama di seberang sempadan sehingga keadaan reda then barulah diorang akan kembali.


The Sneak Preview

Orang-orang di sempadan pun memang terkenal dengan karakter 'gedebe' mereka. Tapi jangan silap, gedebe bukan bermaksud jahat. Tapi bagi aku ia lebih kepada dihormati kerana "keberanian yang extreme". Sebab itulah orang luar tak berani cari pasal dengan geng-geng sempadan ni. "Kalu demo nok katok kawe sajo baik tok payoh la, sebab lepas tu kalu kawe jupo demo balik demo mati.. " ( "Kalau kau sekadar nak belasah aku, baik tak payah la sebab lepas tu kalau aku jumpa kau balik, kau mati.."), Begitulah antara ayat 'extreme' yang digunakan oleh sebilangan mereka. Walaupun punya keberanian yang luar biasa diorang tidaklah nak kacau orang tak tentu hala. Diorang tetap sama macam orang lain. Ada yang jual baju, jadi tokey beras, pengusaha kedai makan, kerja swasta mahupun kakitangan kerajaan. Memang sama macam kita cuma jangan sama sekali buat kacau  dan cari pasal dengan mereka. Kalau kita buat baik, nak buat risau ye tak? Ramai je orang pergi shopping kat Rantau Panjang, Pengkalan Kubor atau Bukit Bunga tanpa ada masalah. Bak kata orang, buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat.. Nantikan kemunculan filem Bunohan di penghujung 2011.

p/s: Tengah cari time nak tengok Merong Mahawangsa

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...