Wednesday, January 19, 2011

Seperti Dijanjikan..

Alhamdulillah.. akhirnya dapat juga aku menyambung penulisan aku di sini. Baru la ade kelapangan sikit selepas pulang dari outstation tempohari. Kritikan aku kepada Harakahdaily dalam artikel sebelum ini nampaknya menimbulkan reaksi yang pelbagai. Ada yang setuju, ada yang tak setuju dan ramai juga yang tak ambik kisah pun. Huhuhu.. biasalah.. orang kita memang suka bersikap tunggu dan lihat apatah lagi tentang perkara yang tidak mempunyai kaitan secara langsung dengan mereka. Dan apabila kita bercakap tentang sesuatu isu, tentunya ada yang suka dan tidak kurang juga yang benci. Kita tidak boleh memaksa orang untuk menerima pandangan kita.Cuma kita boleh berhujah dengan berlandaskan ilmu serta fakta dan bukannya emosi. Berhujah dan berbahas itu boleh membawa kepada percambahan ilmu dan idea selagi mana niat kita adalah untuk mencari kebenaran dan membawa kebaikan. Bila kita berbahas dan berhujah, kita tidak perlu terpekik terlolong untuk membuktikan kita benar. Adakalanya perbahasan masih boleh berlangsung dengan ton suara yang mendatar serta disulam dengan senyuman. Malah aku rasa itu lebih menyelesakan dan mendamaikan untuk kita mencari keputusan terbaik.



Ucapan TGNA pada majlis yang aku ulas tu

Ada juga yang berpendapat apa yang tulis itu agak kasar dan keterlaluan. Bagi aku soal kasar or keterlaluan ini satu yang subjektif. Kasar bagi aku mungkin tak kasar bagi korang dan begitulahjuga sebaliknya. Ala samalah kalau kita bercakap soal cantik. Cantik pada pandangan korang mungkin tidak cantik pada pandangan aku. Apatah lagi dalam soal hukum atau penilaian yang tidak bersifat qat'ie tentunya pandangannya pelbagai. So tak perlulah kita kita kecoh sangat. Janji ianya masih dalam linkungan syariah. Berbalik kepada isu nasi tambah harakahdaily tu, aku minta maaf la pada yang terasa ianya keterlaluan walaupun aku tak rasapun ianya macam tu. Aku mengeluarkan pendapat sekaligus melahirkan rasa tidak bersetuju serta kurang senang dengan fakta yang dikeluarkan harakahdaily. Sebagaimana yang aku tegaskan, harakahdaily sebagai lidah rasmi sebuah gerakan Islam perlu lebih berhati-hati dalam membuat laporan. Kesalahan ini mungkin dianggap kecil atau biasa jika dilakukan media lain, tapi bagi aku it is a double 'No' for Harakahdaily. Apatah lagi di saat PAS dan Pakatan Rakyat memperjuangkan soal integriti dan ketelusan media.




Aku teringat dengan ucapan Abg Mat ( Haji Mat Sabu) dalam Parlimen satu ketika dulu. Antara lain beliau menyarankan agar perbincangan dilihat secara objektif dan bukannya atas 'line' parti (boleh la dengar ucapan penuh beliau dalam video kat atas tu). Dalam bahasa mudahnya kita tak boleh menyokong  sesuatu hujah, pendapat atau usul hanya kerana ianya dibawa oleh kelompok atau parti kita. Ianya wajib dinilai secara objektif berlandaskan neraca iman, ilmu serta fakta yang ada. Kita tidak perlu cepat melenting apabila puak kita ditegur. Kalau teguran tu kita rasa betul maka kita ambil iktibar tapi kalau tak betul kita nak bangkul sampahkan pun takpe. 

Blog ini aku wujudkan sebagai tempat untuk aku berkongsi pandangan dan pendapat serta sedikit ilmu yang aku ada untuk manfaat bersama. Aku tak pernah paksa untuk sesiapapun untuk menerima segala apa yang tertulis di sini. Bak kata Nabil, " Lu fikirlah sendiri". Aku pun tak tulis kat sini sembarangan. Aku sememangnya bertanggungjawab atas apa yang aku tulis. Sebab tulah aku tak bertindak menyamar atau menyorok. Dan sebagaimana yang aku tulis dalam entry pertama 2011, aku memang sangat tak suka blogger atau sesiapa saja kat dalam dunia siber ni yang menyorok identiti sendiri tapi suka 'tembak' orang lain. Korang cakaplah apepun tapi bagi aku diorang tetap pengecut dan tidak bertanggungjawab. Apabila orang lain tak tahu diorang tu sebenarnya siapa tentunya dia akan rasa bebas menulis apa sahaja sesuka hati tanpa rasa tanggungjawab. Jauh sekali untuk dia berhati-hati dalam mengeluarkan fakta atau maklumat. Yela nak hati-hati buat ape, bukan orang tahu pun siapa yang tulis! Apapun sebenarnya kat internet ni orang tetap boleh kenal pasti siapa kita cuma diorang kena kerja lebih sikit la macam check IP Address, server dan sebagainya. Kalau tak takkanlah blogger Aduka Taruna tu kena cekup jugak sebab hina Almarhum Sultan Johor dulu. Tapi kes dia tu mungkin lain sikit la kot sebab ada nombor akaun bank. Itu yang mudah kantoi tu.. huhu.. Alhamdulillah nampaknya sekarang ni dia dah berani dah letak gambar sendiri kat blog. Tapi still banyak  yang aku tak setuju ngan dia.. :)

Hmm alamak! Jauh pulak aku menyimpang. Actually sepatutnya entry ni aku nak kongsikan layout stadium melawati jer untuk membuktikan fakta yang aku keluarkan dalam artikel sebelum ini tapi takpelah layan jelah. Dah penat aku tulis kat atas tu takkan nak padam pulak. Korang bolehlah kira sendiri bilangan seat yang tertulis kat dalam layout. Nombor dalam kotak tu mewakili bilangan kerusi bagi setiap seksyen dalam setiap wing. So aku bila aku kira bilangan untuk seat untuk semua wing tanpa dicampur di arena ialah 9703. Kat arena tu kalau letak kerusi bolehlah cecah 2000 lagi. So korang bolehlah agak berapa kapasiti stadium tu.Harapnya korang boleh nampaklah layout tu.Enjoy the fact! 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...