Thursday, January 6, 2011

Harga Petrol Naik: Hadiah Tahun Baru Buat Rakyat!

Kerajaan Malaysia nanpaknya memberi hadiah yang paling bermakna buat rakyatnya apabila membenarkan harga petrol RON97 naik 10 sen menjadi RM 2.40 bermula semalam. Harga minyak kerosin atau minyak tanah juga meningkat RM2.50. Bagaimanapun harga petrol RON95 masih kekal dengan harga RM1.90 seliter. Alasan yang diberikan adalah harga dinaikkan berdasarkan nilai pasaran dunia. Cuma kali ini, nampaknya kerajaan dah sedikit 'cerdik' apabila bertindak memberi tanggungjawab kepada Presiden Persatuan Pembekal Minyak Malaysia Datuk Hashim Othman untuk mengumumkan kenaikan  opsss atau disebut dengan senyuman sebagai 'rasionalisasi' itu (rasional ape kejadahnya?). Mungkin perkara ni dibuat untuk menunjukkan bahawa kenaikan ini takde kena mengena dengan kerajaan.


Tapi kalau kerajaan dah tak mampu jaga kebajikan rakyat, baik berhenti jelah jadi kerajaan. Asyik nak ikut kehendak towkey-towkey je. Kami yang rakyat bawah ni terus ditekan. Bukannya kerajaan tak tahu, kenaikan harga petrol memberi kesan berangkai kepada sistem ekonomi kita. Dalam bahasa mudah, kalau petrol naik harga barangan lain juga naik. Baru-baru ini, geng restoran mamak pulak nak naikkan harga barang sebab kononnya dah tak mampu tanggung kos operasi yang tinggi. Semalam pulak heboh pasal minyak masak tiba-tiba 'hilang' dari pasaran. Ini mesti pasal kes cuba nak naikkan harga. Peniaga rakus ni sanggup lakukan macam-macam demi mencapai keuntungan sampai anak ayam pun sanggup dibakar hidup-hidup demi nak mengekalkan harga tinggi di pasaran.



Amatlah malang bagi kita rakyat Malaysia apabila kerajaan seolah-olah tidak punya kuasa apabila berdepan tekanan tokey-tokey besar nih. Kerajaan selalunya hanya mampu menangguhkan seketika kenaikkan harga tapi tak lama lepas tu harga tetap naik. Bercakap soal kenaikan harga petrol, kerajaan selalu dengan bangganya menyatakan harga di negara kita masih rendah berbanding negara lain tapi malangnya perbandingan itu dibuat dengan negara-negara lain yang bukan pengeluar minyak. Sebagai pengeluar minyak, hakikatnya Malaysia tetap menjana keuntungan apabila harga petrol naik di pasaran dunia. Sebab itulah negara-negara pengeluar minyak lain mampu menawarkan harga yang rendah  kepada rakyat. Jom kita tengok searai harga minyak petrol beberapa pengeluar minyak di dunia:

sumber: erozbyte.com
Kalau negara macam negara macam Nigeria dan Turkmenistan yang dianggap kurang maju daripada kita pun boleh offer harga yang lebih rendah, apa lagi hujah kerajaan untuk menyokong kenaikan harga petrol ini? Untuk rekod ini adalah kali kedua RON97 dinaikkan harga dalam tempoh sebulan! 15 Disember lalu RON97 dinaikkan15 sen menjadi RM2.30 seliter.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...