Thursday, January 6, 2011

Cinema@Persada: Hantu Kak Limah Balik Rumah

I give five out of five stars.Filem Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR) layak pada perkiraan aku untuk mendapat filem komedi terbaik tahun ini malah aku rasa antara filem Melayu terbaik bagi tahun 2010. Setelah gagal dalam filem Estet, sutradara Mamat Khalid berjaya menerbitkan filem yang sangat 'menjadi'. Aku ni bukannya kaki wayang so aku agak selective dalam memilih filem untuk ditonton.Namun filem HKLBR ni berjaya menarik aku ke panggung. Aku nak tengok awal tapi penuh so terpaksalah aku tengok yang midnight punya. Itupun penuh jugak. Memang diorang buat duit la dengan filem ni.



Sejak dari awal lagi satu panggung dok gelak je. Filem ni ada dua elemen iaitu seram dan komedi. Time seram memang rasa keseramannya dan bila time lawak memang pecah panggung penonton gelak. Filem ni juga sarat dengan pengajaran dan sindiran yang agak pedas tapi membina. Antaranya filem ini mengetengahkan sikap masyarakat masa kini yang bersikap nafsi-nafsi. Sampai jiran sekampung pun tak tahu hidup ke mati. Kak Limah yang disangka dah mati dan jadi hantu, rupanya mengalami masalah mental dan lari dari hospital. Turut diketengahkan juga sikap segelintir (bukan semua) pegawai kerajaan yang suka merungut dan tak bersungguh-sungguh menjalankan tugas kerana kononnya dibebani dengan pelbagai tanggungjawab melalui watak pembantu perubatan bernama Zulfekar. Subjek yang diangkat untuk dijadikan bahan lawak juga berbeza dengan filem-filem komedi lain. Ianya sangat bersahaja dan logik, bukannya lawak slapstik atau lawak pakai tie yang hanya difahami oleh golongan tertentu. Kira lawak HKLBR ni boleh dilayan oleh pakcik yang menoreh getah dikampung sampailah ke CEO syarikat korporat. Aku doakan lebih banyak lagi karya-karya sebegini dapat diterbitkan untuk masa akan datang. Inilah kali pertama dalam sejarah aku rasa macam nak masuk panggung 2 kali bagi menonton filem yang sama. Syabas Mamat Khalid dan HKLBR!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...