Friday, January 7, 2011

Menanti Kejutan KAFA

Hari ini 7 Januari 2011 pukul 3 petang bertempat di KB Mall, Kota Bharu Persatuan Bolasepak Amatur Kelantan (KAFA) akan mengadakan majlis memperkenalkan pemain untuk skuad Liga Super Kelantan 2011. Para peminat pasukan The Red Warriors tentunya menantikan majlis ini dan aku percaya jumlah mereka semakin meningkat selepas kejayaan sensasi Harimau Malaya menjuarai Piala Suzuki AFF baru-baru ini. Hari ini   kalau kita pergi mana-mana pun, semakin ramai orang yang bercakap tentang bolasepak Malaysia. Jersi Malaysia pun dah tak lagi segan dipakai oleh kebanyakan orang. Malah ramai yang cuba menunjukkan merekalah penyokong sejati bolasepak Malaysia walaupun hakikatnya mereka hanya baru kenal nama pemain Malaysia sejak Malaysia menang baru-baru ini.

Semoga KAFA dan Kerajaan Negeri mengenepikan perbezaan politik demi bolasepak Kelantan

Berbalik kepada majlis petang ini, aku rasa ada beberapa perkara atau spekulasi bermain dalam fikiran peminat bolasepak Kelantan yang memerlukan jawapan rasmi daripada pihak KAFA. Antaranya yang aku boleh senaraikan di sini ialah seperti berikut:
    • Siapa pemain ke 25? - Sehingga setakat ini, pihak KAFA hanya menyenaraikan 24 orang pemain untuk saingan Liga Seper 2011 menyebabkan masih ada satu kekosongan untuk diisi dari 25 orang kuota yang ditetapkan oleh FAM. Baru-baru ini juga KAFA ada memaklumkan tentang penyertaan Nick Chan, pemain remaja Cardiff City kelahiran Malaysia dalam skuad Kelantan namun khabarnya beliau masih belum menandatangani sebarang kontrak.
    • Bermain sebelah petang? - Peminat juga tertanya-tanya status jadual perlawanan musim ini apabila laporan akhbar baru-baru ini menyatakan perlawanan di Stadium Sultan Muhammad keIV terpaksa diadakan pada sebelah petang kerana masalah kecerahan lampu yang tidak memenuhi spesifikasi FAM. Perlawanan pada sebelah petang dikhuatiri akan menyebabkan kehadiran penonton berkurangan.
    • Senarai penuh penaja - Buat masa ini KAFA telah memaklumkan Alhamra, Yusmira Trading dan Sinar Harian meneruskan Komitemen mereka sebagai penaja TRW musim ini. Sementara itu Al Jabar Group menjadi penaja terbaru yang tampil menyahut cabaran membangunkan bolasepak Kelantan. Difahamkan juga setiap penaja tersebut menyumbang RM200 ribu untuk TRW musim ini menjadikan jumlah tajaan setakat ini bernilai RM800 ribu. Ada juga ura-ura yang mengatakan TuneTalk juga akan menjadi salah satu penaja TRW dan perbincangan antara kedua-dua pihak juga difahamkan telah berlangsung di Kuala Lumpur tidak lama dulu. Mungkin ramai juga nak tengok Jason Loo sebagai orang kuat TuneTalk mengangkat bendera Kelantan di stadium musim ini. Ke mana pula perginya Air Asia? Kita tunggu saja kata putusnya petang ini.
    • Jersi baru TRW?
    • Kerjasama Strategik bersama Cardiff City - Lebih kurang sebulan lepas juga Tan Sri Annuar selaku Presiden KAFA dikhabarkan telah membuat pertemuan dengan pemilik Cardiff City warga Malaysia,Dato Chan Tien Ghee di UK. Namun tidaklah disebut dengan jelas apakah inti perbincangan antara kedua-dua pihak. Semoga persoalan tentang bentuk kerjasama rasmi yang terjalin (sekiranya ada) akan terjawab petang ini. Apatah lagi Dato' Chan dikatakan akan turut berada di KB Mall.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...