Tuesday, October 19, 2010

Sebulan Sebelum Merdeka: Panji Sultaniyah Siap Sepenuhnya..

Kurang sebulan sebelum pengisytiharan Kemerdekaan dan Kembalinya Kedaulatan Kesultanan Sulu pada 17 November 2010 ini, lagu yang bakal menjadi 'anthem' Kesultanan Sulu berjudul Panji Sultaniyah telah selamat dirakamkan di Harem Studio, Kota Damansara milik komposer terkenal Yassin. Sementara itu  komposer kelahiran Singapura iaitu Farihin Abdul Fatah turut terlibat sebagai penerbit. Kalau tak silap aku lagu ini dicipta sepenuhnya oleh Saudara Asreesulu di Sandakan lebih kurang 4 bulan yang lalu. Semalam semasa ke Tesco Extra Shah Alam, aku terserempak dengan Bro Farihin dan anak-anaknya. "Bang, projek Sulu dah siap ke?" tanya aku selamba. Dia yang agak terkejut membalas, "Huh? Camne tahu? Dah siap dah semua."... " Saya pun follow gak perkembangan diorang bang.." jawabku sambil tersenyum.




Panji Sultaniyah

Bagi mereka yang tak tahu hujung pangkal tentang kisah Kesultanan Sulu ini, bolehlah merujuk blog Asreesulu. Pengisytiharan kemerdekaan ini tentunya akan membawa kesan yang bukan sedikit kepada geopolitik dan ekonomi Asia Tenggara khususnya melibatkan hubungan negara Malaysia, Filipina, Brunei dan Kesultanan Sulu sendiri. Dan jangan terkejut kalau ianya nanti akan turut melibatkan campur tangan US dan Vatican. How's that might happen? Soal itu Insya Allah aku akan ulas kemudian sebab ianya melibatkan terlalu banyak fakta untuk diolah. Penat tu nak menulis benda-benda 'berat' ni. Tapi kalau korang nak senang dan tak nak tunggu aku, bolehlah merujuk terus ke blog Asreesulu. Kat situ memang complete.Aku doakan semuanya akan berjalan lancar. Semoga kembalinya kedaulatan Kesultanan Sulu akan membawa kebaikan kepada ummah secara keseluruhannya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...