Friday, October 22, 2010

PRK Galas: Dr.Zu calon PAS

Malam tadi Pakatan Rakyat telah mengumumkan calon yang bakal mewakili mereka dalam PRK Galas 4 November ini dalam satu majlis perhimpunan yang diadakan di Dataran Ilmu Gua Musang yang turut dihadiri oleh pimpinan  PR di peringkat negeri dan pusat seperti Dato Sri Anwar Ibrahim, Dato Seri TG Abd Hadi Awang, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Dato Ngeh Koo Ham ( DAP) dan Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz selaku pemimpin utama PAS Kelantan. TG Nik Aziz sendiri membuat pengumuman  mengenai pencalonan Dr Zulkefli Mohamad sekitar pukul 11.50 malam. Dr. Zu dikatakan calon popular dan memang telah dijangka oleh banyak pihak walaupun beliau pernah tewas kepada Ku Li untuk kerusi Parlimen Gua Musang dalam PRU 2004 dan 2008. Beliau juga adalah anak kepada bekas Adun Guchil pada 1974-78 iaitu Ustaz Mohamad Awang dan mempunyai kerjaya professional sebagai doktor perubatan. Kini di peringkat parti beliau menjawat jawatan Timbalan Yang Dipertua PAS Gua Musang. 

Sementara itu di kem UMNO dan Barisan Nasional, calon bagi PRK Galas masih belum dimuktamadkan. Dengar khabarnya ada sedikit 'pertelingkahan dalaman' berlaku di kalangan pemimpin UMNO tempatan yang masing-masing ingin melobi orang mereka sebagai calon. Ketua Pemuda dan Wanita UMNO Gua Musang dikatakan tidak sebulu dengan Ku Li. Begitu juga dengan bekas ADUN Galas iaitu Saufi Deraman. Sekiranya 
Tuntutan tidak dipenuhi, mungkin akan berlaku 'cah keting' sesama sendiri. Budaya 'cah keting' ini memang dah lama menjadi penyakit orang UMNO Kelantan. Kalau beginilah gayanya, tak payah mimpilah nak tawan Dun Galas apatah lagi negeri Kelantan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...