Saturday, October 23, 2010

Ops Belangkas Setia: Persediaan ATM Membela Kemerdekaan Sulu?

Dah lama juga aku tak membeli majalah Perajurit. Bukannya apa, sekarang ni agak sukar aku temui di kedai berdekatan pejabat dan rumah aku. Aku pun tak tahu kenapa. Samalah jugak akhbar Siasah. Langsung dah tak nampak batang hidung dah. Majalah hampir 'sekufu' dengan Perajurit yang mudah didapati di sini hanyalah majalah Tempur. Tapi aku tak suka sangat gaya penulisan dalam Tempur ni. Skop penulisannya juga bagi aku tak menarik. Namun semalam alhamdulillah, semasa aku ke sebuah pasaraya di TTDI Jaya aku terjumpa majalah Perajurit keluaran Oktober. Tanpa berfikir panjang, aku terus je beli majalah yang berharga RM11 tu.

Apabila aku belek majalah ni satu persatu. Aku jumpa satu artikel yang sangat menarik. Artikel setebal 7 mukasurat ini menceritakan secara tentang terperinci tentang satu latihan ketenteraan yang pada pandangan aku berskala besar kerana ianya melibatkan operasi Markas Angkatan Bersama yakni melibatkan ketiga-tiga cabang Angkatan Tentera Malaysia. Anehnya latihan ini tidak mendapat liputan mana-mana media arus perdana. Selain itu, dalam artikel ini pun tidak diceritakan bilakah latihan ini di adakan dan di manakah ia di laksanakan. Cuma yang dinyatakan adalah nama penulis dan penyedia foto yang turut melibatkan Cawangan Perisikan Tentera Darat Malaysia. Di bawah ini aku sisipkan petikan latar belakang senario latihan tersebut untuk korang baca dan nilai:


Sememangnya dalam artikel yang dipaparkan di atas mengatakan senario ini hanyalah bersifat fiksyen dan tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang telah mati namun hakikatnya dalam sesuatu latihan ketenteraan pemilihan 'subjek' atau 'senario' latihan bukanlah sesuatu yang dibuat secara suka-suka. Ianya mempunyai objektif dan maksud tertentu malah kadangkala dibuat untuk menghantar mesej tertentu kepada pihak luar. Aku masih ingat pada penghujung tahun 90-an, pemerintah Singapura telah menyatakan rasa kurang senang mereka terhadap satu latihan tentera secara besar-besaran yang diadakan di Pulau Langkawi sempena pelancaran Pasukan Atur Gerak Cepat Malaysia ( PAC ). Dalam latihan tersebut (kalau tak silap aku la), senario latihan yang dipilih ialah sebuah negara pulau di selatan tanah air telah memberi ancaman ketenteraan serius kepada Malaysia maka dengan itu ATM melalui PAC telah diberi tugas untuk meneutralkan ancaman  sekaligus menawan pulau tersebut. Aku yakin dan percaya Malaysia sengaja memilih senario itu untuk menghantar mesej tertentu kepada pemerintah Singapura. Kebetulan pada masa itu hubungan kedua-dua negara agak tegang.

Muka depan Perajurit edisi Oktober

Berbalik kepada Ops Belangkas Setia ini, aku berpendapat ianya juga dilaksana dengan maksud tertentu. Lihat saja senarionya. Fakta-fakta yang di ketengah seperti negara kepulauan di timur laut Sabah yang baru merdeka, mengalamai konflik bersenjata  hampir 50 tahun dengan negara Maynila ( sama nama ngan ibu negara Filipina la pulak) serta mempunyai hubungan rapat dengan Malaysia dari sudut budaya dan agama juga
seolah-olah ianya merujuk kepada Negara dan Kesultanan Sulu yang bakal mengisytiharkan kemerdekaannya pada 17 November nanti. Apatah lagi nama negara yang dipilih dalam senario Ops Belangkas Setia ini ialah Masilan ( Macam nama pulau kat Sulu je.. Basilan ). Apapun sama ada memang benar latihan ini bertujuan sebagai salah satu cara untuk 'menyambut' kemerdekaan Sulu hanya ATM dan Kerajaan Malaysia saja tahu. Kalau korang nak confirmation, kena tanya diorang la. :) Untuk membaca artikel penuh tentang Ops Belangkas Setia korang bolehlah merujuk majalah Perajurit edisi Oktober.

Artikel terdahulu:

2 comments:

HaLiMaH's WoRLd said...

salam...

hmmm... seperti y saya tahu.. semenjak dr sekolah sampaila universiti skrg... Kesultanan Sulu mngaku bhw Sabah adlah milik mereka... katanya dia cuma dipinjamkan pada SBBU... iaitu sykt borneo utara... agaknya la... ATM buat latihan, takut2.. dierang lancarkan serangan x??? tp kan... nak ke org Sabah tu terima balik tok nenek asal mereka??? mereka pon dah sronok dok bawah MALAYSIA... agak nyela... who knows??? kan2...

tokjeng said...

Wslm wbt.. dari sudut sejarahnya memang begitu namun pihak pimpinan Kesultanan Sulu telah menegaskan bahawa mereka tiada hasrat langsung untuk menuntut Sabah dari Malaysia. Bagi mereka tiada salahnya Sabah untuk terus berada dalam persekutuan Malaysia kerana Sabah nyata makmur dan aman dalam Malaysia. Lagipun Sulu amat memerlukan sokongan negara jiran seperti Malaysia dan Brunei baik dari sudut ekonomi mahupun keselamatan setelah merdeka nanti.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...