Saturday, March 20, 2010

Bernama Radio 24

Sejak kemunculan Bernama Radio 24, sesiapa je naik kereta aku akan turut secara terpaksa atau tidak mendengar siarannya. Aku mendengar radio ni sejak siaran percubaannya berkumandang. Aku masih ingat sehari sebelum pelancarannya, penyanyi lagu korporat Radio 24 ni ditemuramah kat konti tapi aku dah tak ingat nama dia sape. Best jugak la lagu korporat diorang.

Benda yang paling aku suka pada Radio 24 ni ialah konsepnya yang berteraskan berita dan maklumat. Di kala radio-radio lain menjadikan muzik sebagai intipati utamanya, Radio 24 menjadikan berita sebagai bahan utama siarannya malah ia dinobatkan sebagai radio berita pertama di Malaysia.

Memandu sambil layan Radio 24

Sebagai orang yang terlibat dalam dunia muzik secara langsung yang sememangnya hidup di kelilingi dengan elemen muzik, aku memang nak cuba elak daripada terus-menerus menghidangkan telinga aku dengan muzik. Radio 24 sekurang-kurangnya memberi ruang untuk telinga aku mendengar selain daripada muzik. Mendengar muzik membuatkan aku berasa seolah-olah sedang bekerja. Jika orang lain mendengar muzik dan menikmatinya sebagai hiburan, aku pula akan secara automatik akan "bekerja". Otak aku akan mula menganalisis benda-benda macam kualiti rakaman, instumen muzik yang digunakan, susunan muzik, susunan vokal dan lain-lain. Sama la kalau aku pegi tengok performance. Aku bukan enjoy the show sangat tapi aku akan tengok set pentas dia, cara krew-krew bekerja, sistem bunyi yang diguna, sistem lampu dan sebagainya.. So kalau aku nak menghiburkan diri sendiri, aku akan pegi tengok benda lain contohnya pegi tengok bola kat stadium atau tengok movie..huhu..

Personaliti Radio 24: Zaleha Khairene, Kam Kamarudin dan Wan Syahrina

Radio 24 ni kita nak dengar lagu pun jenjarang je. Yang banyaknya adalah kita akan dengar orang bercakap, berdiskusi dan menyalurkan maklumat. Antara program yang aku suka kat Radio 24 ni ialah Black Maria yang dikendalikan oeh Dr Kamal Effendi Hashim dan Yunus Sabri.Ianya program bercorak analisis jenayah. Satu lagi yang aku suka dengar ialah Kerusi Panas kendalian Azlan Idris. Radio 24 juga dah hidupkan kembali drama radio yang memang dah lama kita tak dengar. Malah mungkin generasi muda hari ni memang tak pernah dengarpun drama radio sepanjang hidup mereka. Kemunculan radionovella "Embun Hibiscus" sekurang-kurangnya mengimbau kembali kenangan drama radio popular satu ketika dulu macam Felda di Bumi Permata walaupun masih ada kekurangan dari sudut lakonan. Maklumlah yang belakon tu pun bukan pelakon professional tapi personaliti-personaliti Radio 24. Apapun ianya satu usaha yang sangat baik. Syabas Radio 24! Hmm... kalau korang nak rasa macam mana bestnya radio ni, korang boleh tune ke FM 93.9 untuk lembah klang dan bagi di luar lembah Klang korang boleh lah dengar secara online di www.radio24.com.my. Selamat mendengar!

3 comments:

arekeyz_studio said...

macam menarik je bro Razin...nnt nak try dgr secara online...terima kasih diats perkongsian ini nice

Syeliza Basri said...

Terima kasih atas sokongan yang diberikan kepada Radio24. Teruskan mendengar!

Syeliza Basri said...

terima kasih atas sokongan anda! Teruskan mendengar Radio24..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...