Tuesday, March 16, 2010

Apa Salahnya Perigi Mencari Timba?

"Perigi mencari timba" secara umumnya masyarakat Melayu menafsirkan perumpamaan ini sebagai sesuatu yang sangat negatif. Ia dinisbahkan kepada perbuatan wanita yang memulakan langkah untuk mencari pasangan hidupnya tanpa menunggu seorang lelaki datang dan masuk melamarnya. Dalam bahasa mudah remaja sekarang, ertinya perempuan mengorat lelaki."Mengorat" hmm.. perkataan ini pun kena ditakrifkan betul-betul sebab iapun dilihat negatif oleh sebilangan orang.. Jadi aku rasa aku guna perkataan "Memikat" la kot supaya tidak prejudis bunyinya. Atau mungkin perkataan 'tackle' juga bisa digunakan. Dan istilah tackle di sini tidak sama maksudnya dengan istilah tackle dalam sukan bolasepak mahupun ragbi..hehehe. Soalnya adakah perkara ini dibolehkan? Kita boleh timbangkan perkara ini daripada 3 perspektif berbeza. Aku namakan pertimbangan 3A iaitu Agama, Adat dan Akal.

Akal
Kalau kita fikir dari sudut logik, memang tiada apa-apa masalah untuk perigi mencari timba. Pertimbangan akal ini selalunya melihat sesuatu perkara itu dari sudut kesan secara langsung kepada fizikal kita atau kita boleh katakan pertimbangan akal adalah lebih kepada pertimbangan secara permukaan atau 'surface' sahaja. Akal selalunya akan kata macam ni.. "Ala.. kalau lelaki boleh mulakan, apa sebab perempuan tak boleh?"

"Berembun" di kedai mamak dah jadi kebiasaan di bandar-bandar besar

Adat
Pertimbangan adat pula dibuat berdasarkan nilai atau persepsi yang diletakkan oleh masyarakat umum terhadap sesuatu isu. Dalam konteks masyarakat Melayu yang mementingkan nilai adab kesopanan yang tinggi, soal perigi mencari timba dilihat sebagai sesuatu yang negatif. Persoalan seperti seks juga tidak boleh dibincangkan secara terbuka walaupun dari sudut ilmiah kerana dianggap sebagai taboo. Begitu juga dengan wanita yang keluar waktu malam atau balik lewat malam dianggap sesuatu yang tak elok. Namun perubahan gaya hidup, suasana dan ekonomi masyarakat menyebabkan persepsi masyarakat tentang sesuatu perkara itu juga berubah. Sebab itulah dalam era globalisasi dan kebebasan maklumat hari ini, semakin ramai anggota masyarakat yang lebih terbuka apabila membicarakan soal seks atau perkara-perkara yang dianggap taboo suatu masa dulu. Di bandar-bandar besar juga, orang dah tak hairan kalau tengokperempuan yang lepak kedai mamak sampai pukul 2-3 pagi. Nak pelik apa, kalau diorang keje pun balik pukul 12 malam. Itu belum dikira wanita yang keje syif malam.Walau bagaimanapun bagi masyarakat di luar bandar-bandar besar, mungkin it's still a BIG NO!

Saya suka kat awak tapi takkan saya pulak yang nak tackle awak. Mana boleh perigi cari timba!

Agama
Sebagai seorang Muslim yang mukmin, pertimbangan hukum agama adalah yang paling kritikal untuk kita penuhi. Kita ni bukan hidup kat dunia sahaja, satu masa kita akan mati dan menempuh alam akhirat yang membawa kita ke syurga atau neraka (nauzubillah). Maka adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk menitik beratkan soal pertimbangan agama ni. Berbalik kita kepada soal perigi mencari timba, adakah ia dibolehkan dalam agama? Mari kita rujuk sirah Rasulullah SAW. Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Siti Khadijah R.A yang memulakan langkah untuk mendekati Rasulullah SAW.Aku nak cerita panjang tak reti tapi korang boleh rujuk cerita detail dia kat sini. Dato Dr Mashitah Ibrahim yang kini Timbalan Menteri di JPM pernah menyatakan bahawa perempuan memang dibolehkan memikat lelaki dengan syarat, cara serta kaedah yang digunakan itu tidak bertentangan dengan syariat Islam. Seingat aku antara hujah beliau ialah dalam keadaan bilangan perempuan yang lebih ramai daripada lelaki, maka kemungkinan untuk mereka mendapat calon suami yang terbaik adalah sukar jika mereka hanya 'menunggu' dan bukan 'mencari'. As what the Mat Salleh says, "If you want the best, you must go for it and not just wait & see."

Kesimpulan
Di kalangan kawan-kawan perempuan aku pun ada yang punya pandangan pro dan tidak kurang juga yang kontra dalam isu ini. Bagi yang kata perigi mencari timba tu tak salah, hujah mereka lebih kurang sama dengan apa yang Dato' Dr Mashitah cakap. Bagi yang kata perigi mencari timba tu salah pula, mereka berpendapat wanita mesti mengekalkan "kemahalan" mereka. Kata mereka, "Tak class la kalau perempuan pulak yang nak tackle lelaki". Kalau korang tanye aku, aku akan kata, memang tak salah perigi mencari timba selagi cara yang digunakan tidak bertentangan dengan syariat. Bagi aku, baik timba mahupun perigi, masing-masing kena 'berusaha' kalau nak dapat pasangan hidup yang terbaik buat mereka. Kalau dok tunggu je, pilihan yang kita ada hanyalah terhad kepada "siapa yang masuk mai". Namun inikan pendapat, tak semestinya betul dan tak semestinya juga salah. Lu pikirlah sendiri!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...