Saturday, March 6, 2010

Ape Kerajaan Dah Takde Duit Sangat Ke?

Semasa menghadiri beberapa siri mesyuarat dengan beberapa agensi kerajaan yang terlibat dalam Bintang Nasyid Mu'min baru-baru ini, aku sempat mendengar keluhan mereka tentang bajet jabatan mereka yang dipotong dalam belanjawan terkini kerajaan. Bajet kena potong ni perkara biasa cuma apabila nilai peruntukan yang dipotong tu menyebabkan sebahagian operasi terjejas atau beroperasi dalam keadaan yang 'sesak' adalah sesuatu yang luar biasa. Apatah lagi kalau sektor yang terjejas itu adalah sektor kritikal seperti sektor pendidikan.

Menteri Pelajaran : Tan Sri Muhyiddin Yassin

Tahun ini contohnya beberapa aktiviti kokurikulum pepelajar terpaksa ditiadakan kerana kekurangan peruntukan. Pada awal tahun ini, pihak Kementerian Pelajaran mengumumkan pemotongan bajet bagi program Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia ( MSSM) kepada 1.5 juta berbanding 6 juta pada tahun 2009. Ini menyebabkan 11 daripada 24 acara sukan digugurkan daripada kejohanan MSSM peringkat kebangsaan. Pengguguran acara sukan yang sebahagiannya tersenarai dalam Program Road To London 2012 turut mendapat bantahan daripada persatuan-persatuan sukan kebangsaan. Pihak Kementerian Pelajaran akhirnya menarik balik pengguguran itu setelah mendapat peruntukan tambahan lebih kurang 700 juta daripada Kementerian Kewangan. Kontroversi ini turut menimbulkan suara-suara nakal yang mempertikaikan kemana perginya wang yuran MSSM yang dibayar RM4 setahun oleh lebih 4 juta pelajar yang berjumlah 16 juta. Aku pun tak reti nak jawab soalan tu sebab mereka yang berkenaan saja yang tahu.

Aku juga mendapat maklumat, tahun ni program MTQ (Majlis Tilawah Al Quran) yang mempertandingkan acara-acara berbentuk keagamaan seperti nasyid, marhaban, tilawah, hafazan dan sebagainya tidak dilangsungkan. Malah pihak sekolah digalakkan untuk mengadakan pertandingan secara internal sahaja bagi aktiviti-aktiviti ko kurikulum yang tidak dijalankan di peringkat antara sekolah. Aku sendiri pun seringkali terlibat dalam pertandingan nasyid sempena MTQ baik sebagai jurulatih mahupun hakim. Namun nampaknya tahun ini, takdelah lagi.

Ni le anak-anak buah aku..huhu

Ini bukanlah kali pertama dunia mengalami krisis ekonomi yang turut menjejaskan Malaysia. Pada penghujung 90-an contohnya, kita juga mengalami masalah ekonomi namun seingat aku ianya tak pernah menjejaskan aktiviti pelajar-pelajar di peringkat sekolah. Ia belum lagi kita bicarakan tentang pemotongan elaun atau faedah tertentu yang diterima oleh cikgu-cikgu kita yang mungkin boleh menyebabkan moral dan produktiviti mereka terjejas.

Pada pandangan aku, kita tak perlu berbangga dengan kemampuan kita untuk menaja pasukan F1 atau menganjurkan program-program mewah sehingga menjejaskan keperluan asas rakyat. Dasar 1 Malaysia yang dilancarkan Perdana Menteri mesti dilaksanakan dengan semangat dan tujuan yang betul yakni memberi manfaat kepada rakyat satu Malaysia dan bukannya kelompok tertentu sahaja. Semoga para pemimpin negara mengambil serius tentang hal ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...