Wednesday, March 3, 2010

Lagu Terpanjang dan Menyentuh Hati

Kepenatan
Kebelakangan ini aku memang kurang 'motivasi' untuk menulis kat blog aku ni. Mungkin sebab banyak kerja yang perlu aku selesaikan di pejabat. 2-3 minggu lepas aku banyak menumpukan masa dan tenaga untuk buat persediaan dan melaksanakan Malam Sinar Maulidurrasul di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man Kuala Terengganu. Kemudian disambung dengan Family Day NC juga di KT. Balik ke Shah Alam, aku terus sambung dengan preparation untuk Bintang Nasyid Mu'min yang akan bermula 13 Mac ni.Kalau nak dikira letih, memang letih beb!Tapi aku tetap enjoy sebab dah memang minat dan keje aku.Hehehe..



Menyentuh Hati
Bila ada masa terluang kat office, aku selalu buka youtube dan cari lagu-lagu yang best terutamanya daripada luar negara. Sebagai orang yang terlibat dengan kerja-kerja produksi album, aku cuba mencari inspirasi dan idea-idea baru untuk produksi-produksi album yang bakal aku terbitkan nanti. Nak dijadikan cerita semalam aku terjumpa satu lagu yang sedap telinga aku mendengarnya dan sangat menyentuh hati aku. Aku mulanya tengok video yang takde sarikata. Dengan ilmu bahasa arab yang sangat sedikit masa aku belajar bahasa arab komunikasi tingkatan 1-3 dan bahasa ketiga di universiti, dapat la aku faham tak sampai 5 peratus daripada keseluruhan lirik lagu tu.



Berdasarkan melodi lagu dan susunan muziknya, aku dapat rasa ianya sebuah lagu yang mood dia agak sedih dan menginsafkan. Paparan video juga menunjukkan mood yang sama. Dalam keadaan aku hampir tak faham langsung liriknya, aku cuba hayati lagu tu dan secara spontan air mata aku menitis. Bukan sebab video yang dipapar sebab sebelum ni aku pernah tengok yang lebih teruk daripada tu tapi aku selamba je. Hati aku tersentuh sebab melodi dan muziknya. Baru aku dapat rasakan penangan bahasa muzik buat pertama kalinya. Ini memberi bukti bahawa cerita yang kita dengar tentang kehebatan Al Farabi membuat orang ketawa dan menangis apabila memainkan alat muziknya adalah sesuatu yang benar.Air mata aku terus bergenang hampir sepanjang aku mendengar lagu ini tapi yang bestnya, takde sorang pun budak office aku perasan.hohoho..



Al Dhomir Al Arabi (The Arab Conscience)
Aku kemudiannya jumpa video yang ada sarikata dalam bahasa Inggeris maka baru lah aku faham keseluruhan lagu ni. Secara umumnya mesejnya adalah untuk menyeru kepada keperihatinan umat manusia seluruhnya dan bangsa arab khususnya kepada nasib mereka yang menghadapi konflik dan penindasan terutamanya di timur tengah, orang arab juga adalah saudara kita walau berlainan negara. Lagu yang dicipta oleh Ahmed Al Arian melibatkan puluhan artis daripada negara-negara arab sepertii Lebanon, Syria, Mesir, UAE, Bahrain, Kuwait, Jordan dan diterbitkan dalam bulan Febuari 2008. 10 tahun sebelum itu, beliau telah mengetuai projek pembikinan lagu yang hampir sama objektifnya dengan penglibatan ramai artis arab melalui lagu yang berjudul The Arab Dream. Kali ini lebih ramai artis yang terlibat. Antara artis arab terlibat yang aku kenal (tapi diorang tak kenal aku) ialah Amal Hijazi, Nancy Ajram, Abdullah Rowaished, Wael Jassar dan Hany Shaker. Yang lain-lain tu first time aku dengar nama mereka. Lagu ni juga aku rasa lagu paling panjang aku pernah dengar iaitu lebih kurang 40 minit. Dalam durasi biasa 40 minit ni dah macam 8 lagu. Oleh sebab terlalu panjang jugaklah videoklip lagu ni terpaksa dibahagikan kepada 5 bahagian untuk di upload ke youtube.



Keistimewaan Lagu-Lagu Arab
Lagu-lagu arab ni punya keistimewaan tersendiri pada pandangan aku terutamanya dari sudut gaya bahasa liriknya yang sangat indah dan lenggok melodi lagunya. Setiap kali aku mendengar lagu-lagu arab, aku akan cuba cari sarikata dalam bahasa Inggeris atau Melayu. Bila aku amati memang tak dapat dinafikan jika ikut istilah majalah Ujang, lirik diorang memang sangat cantik tahap 8. Metafora yang digunakan adakalanya sesuatu yang tak pernah terlintas di fikiran kita. Patutlah Allah turunkan Al-Quran dalam bahasa Arab. Allah nak tunjukkan kat orang Arab walaupun mereka punya bahasa yang indah dan hebat, Allah berkuasa mencipta sesuatu gaya bahasa yang lebih indah dan hebat daripada apa yang mereka tuturkan.



Lenggok melodi lagu Arab juga sangat sukar untuk kita tiru atau lagukan. Notasi muzik mereka pun hingga ke peringkat quarter note yang sangat-sangat jarang kita temui dalam lagu-lagu berbahasa Melayu atau Inggeris. Half note pun jarang jumpa, ini kan pulak quarter note. Kalau korang nak mudah faham, yang dimaksudkan quarter note adalah bunyi yang cikgu-cikgu tarannum kita istilahkan sebagai suara yang sumbang tapi sedap masa kita melagukan Quran. Camtulah lebih kurang. Aku nak explain lebih-lebih, aku pun bukannya pandai sangat.huhu.. Oklah aku rasa cukuplah setakat ni buat kali ini. Korang hayatilah lagu yang aku sediakan untuk korang ni. Hayatilah ia, mana tahu kot-kot korang pun boleh tersentuh bila dengar lagu ni.. Enjoy it! Wasallam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...