Friday, May 22, 2009

Dengarlah Dari Mulut Kuda

Listen from the horse's mouth. Inilah pepatah yang membawa maksud kita hendaklah mendengar sesuatu berita atau maklumat itu dari sumber yang diperkatakan itu sendiri. Sebagai contoh, kalau kita dengar berita tentang seorang yang bernama"A" dari tentang kawan kita "B", maka kita jangan terus percaya tentang apa yang kita dengar. Kita juga jangan bertanya tentang berita itu daripada individu lain yang bernama "C". Tindakan yang sebaiknya kita kena mendengar daripada "A" sendiri. Selepas itu barulah kita buat penilaian tentang ketepatan maklumat atau berita yang kita dengar itu.


Kuda adalah binatang yang jenis tak pandai menipu atau berpura-pura. Memanglah dia tak pandai bercakap dalam bahasa yang difahami manusia tetapi sebarang reaksi yang ditunjukkan sama ada marah, sakit, lapar dan sebagainya adalah rasa kuda itu yang sebenar-benarnya dan bukanlah satu yang bersifat lakonan. Sebab itulah, pepatah ini dinisbahkan kepada makhluk Allah yang bergelar kuda ni.

Dalam menilai sesuatu berita atau maklumat kita mestilah berlaku adil dengan mendengar daripada sumber yang tepat. Janganlah kita cepat menghukum seseorang atau sesuatu pihak tanpa mendengar penjelasan mereka sendiri terlebih dahulu. Ini sangat penting bagi melindungi diri kita daripada terlibat dalam sebarang bentuk fitnah yang dosanya lebih besar daripada membunuh.

Oklah kita berenti pasal kuda. Kali ni aku nak tinggalkan korang dengan satu videoklip nasyid dari Indonesia. Dalam video ni actually ada jugak kuda tapi takde kaitan dengan apa yang kita sembangkan di atas. Apepun bagi aku lagu ni memang best. Enjoy the song..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...