Sunday, May 10, 2009

AIM 16: Itu dan Ini

Disebalik kesuraman industri muzik hari ni, AIM 16 masih mampu berlangsung meriah di PWTC pada 2 Mei 2009 yang lalu. Dan buat pertama kalinya aku hadir sebagai seorang "industrial player" dan bukan hanya sebagai seorang artis walaupun syarikat aku belum sampai setahun jadi recording label. Ramai yang mempersoalkan tindakan kami terjun ke dalam industri muzik yang hampir mati ini. Memang benar agak sukar mencari keuntungan dalam industri muzik buat masa kini. Malah syarikat rakaman yang besar macam EMI Music dan Maestro Records telahpun gulung tikar. Ini belum lagi dicampur dengan syarikat-syarikat yang terbabit dalam sub industri yang berkaitan seperti studio rakaman, perunding promosi dan pemasaran, event management dan lain-lain. Jadi, kenapa kami masih berkeras untuk terjun ke dalam industri ini. Actually antara misi kami yang utama ialah memastikan album-album nasyid terus mampu dikeluarkan. Sebelum kemunculan kami boleh dikatakan nasyid hanya bergantung kepada 2 syarikat untuk meneruskan kelangsungan pengeluaran album nasyid iaitu Hijjaz Records dan Inteam Records. Memang kita juga ada Rabbani Production dan Raihan Records namun mereka tidak begitu aktif menerbitkan album. Sebelum ini juga Telaga Biru Sdn Bhd turut memainkan peranan yang sama tapi kini mereka hanya memberi fokus kepada penerbitan buku-buku agama dan album ceramah motivasi dan bukan lagi album nasyid. Oleh itu kemunculan Nasyeed Edutainment Publishing Sdn Bhd ini lebih bertujuan mengurangkan beban tanggungjawab sosial yang ditanggung oleh pemain industri yang sedia ada. Semoga Allah membantu kami dalam melaksanakan misi ini.


Masa AIM tempohari aku ke sana dengan budak-budak Wildan. Diorang merupakan salah satu finalis kategori album nasyid terbaik. Kitorang sampai dalam pukul 6.30 petang. Lepas lalu blue carpet dalam pukul 7.30 malam kami masuk dewan. Oleh kerana surau di luar dewan dan di tingkat atas, kami ambil keputusan untuk solat di backstage saja malangnya tiada tempat yang proper disediakan. Oleh itu kami ambil keputusan untuk setup "musolla" kami sendiri. Actually tempat kami solat tu macam ruang menunggu artis. Masa tu budak-budak Cakra Sonic tengah lepak kat area situ. Lepas kami minta izin untuk gunakan space tu, diorang bukan setakat beredar tapi siap tolong kitorang susun kerusi lagi. Thanks Bros! After semuanya settle, kami pun solat kat situ dengan selambanya secara berjemaah. Masa abis solat tu aku perasan banyak juga mata yang memandang kami. Tak kisah la tu, yang penting harapnya orang yang melihat mendapat teladan yang baik daripada apa yang kami lakukan.

Aku dan Wildan diletakkan di bahagian yang agak depan. Selain daripada geng-geng nasyid yang memang dah selalu aku jumpa macam Rabbani, Raihan, NICE, All One, Saleh Brotherz, Ito Lara dan sebagainya, antara yang duduk berhampian kami ialah MUH, Alif Aziz dan Juwita Suwito. In fact Juwita duduk betul-betul belakang aku. So aku dan abang Zaidi Wildan berborak panjang gak dengan dia.Persembahan pembukaan AIM pada mulanya membuatkan aku sedikit teruja sebab aku tengok begitu ramai sekali pendikir yang ada kat atas pentas dan di bahagian laluan ke pentas. "Lagu apa pulak yang diorang nak nyanyi ni?"desis hatiku. Tetiba aku perasan Daly Ahli Fiqir jadi pemain gendang anak lengkap dengan kostum dikir. Mati-mati aku ingat diorang nak nyanyi lagu Dikir Rap akhirnya aku kecewa sebab sebenarnya yang perform M.Nasir dengan lagunya Langgam Pak Dogol. Dengan adanya Daly dalam team dikir tu, aku rasa team dikir yang iring M. Nasir tu grup Kelana Purba yang memang famous kat Singapura. Setahu aku Daly pernah jadi ahli Kelana Purba, malah lagu Dikir Rap pun dinyanyikan Ahli Fiqir dengan penampilan Kelana Purba. Walaupun group dikir dari Singapura kini dah agak lari sikit dari sudut rythm asal dikir barat, tapi aku amat respect koreografi diorang. Memang so far, aku tengok takde satu pun group dikir Malaysia yang boleh challenge diorang dari sudut tu.

Persembahan-persembahan selepas tu tak kurang hebatnya cuma bagi aku agak mendatar. Nasib baik la celoteh Adibah, Afdlin dan Bob Lokman menyelamatkan sedikit suasana. Dari segi pemenang anugerah aku rasa ada sesetengah anugerah yang masih dipengaruhi oleh populariti artis dalam memilih pemenang.Sepatutnya AIM memandang dari sudut kualiti produk atau album semata dan bukannya populariti kerana kita nak cari yang terbaik bukannya yang terkenal. Namun aku ucapkan tahniah kepada Raihan yang berjaya membuktikan nasyid masih berupaya untuk mendominasi kategori vokal berkumpulan terbaik dalam album. Persembahan penutup AIM pula sedikit menimbulkan rasa kurang senang dalam jiwa aku. Aku begitu terganggu dengan gelagat para peminat fanatik yang dibawa khas untuk berdiri di depan stage ketika 2 band indie terkenal tanah air Hujan dan Meet Uncle Husin buat show. Aksi percampuran lelaki perempuan terkinja-kinja "enjoy" tengok show amat tidak enak dan tak sewajarnya berlaku dalam masyarakat Malaysia yang punya adat kesopanan yang tinggi. Lebih menyakitkan mata bila ada di antara remaja perempuan tu bertudung litup. Sorry bro, aku memang peminat lagu korang tapi aku rasa sebagai seorang muslim kita masih perlu menjaga batas dalam berhibur. Aku tahu aku bukanlah perfect tapi sebagai anak seni, kita bertanggungjawab dalam setiap apa yang kita sampaikan dan persembahkan kepada audience.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...