Tuesday, May 12, 2009

Episod Akhir Perang Tempoyak

Semasa dalam satu majlis di Hotel Bluewave Shah Alam semalam aku dikhabarkan dengan berita pengisytiharan mahkamah tinggi Kuala Lumpur bahawa Dato Seri Nizar Jamaluddin merupakan Menteri Besar yang sah bagi negeri Perak. Walaupun dari sudut hujah undang-undang, sememangnya Nizar mempunyai hujah dan alasan yang kuat tapi pada awalnya aku sama sekali tidak menjangka keputusan mahkamah akan berpihak pada beliau. Jika kita perhatikan beberapa tahun kebelakangan ini jarang sekali mahkamah membuat keputusan yang menyebelahi pembangkang. Hakim Abdul Aziz Abdul Rahim dalam penghakimannya mengutarakan beberapa hujah yang membawa kepada keputusannya itu. pertama, Nizar tidak pernah meletakkan jawatan dan jawatan beliau tidak terlucut secara automatik selagi tiada usul undi tidak percaya dibawa di dalam dewan undangan negeri ataupun dewan undangan negeri Perak tidak dibubarkan. Sultan Perak berkuasa memberi perkenan untuk melantik menteri besar namun setelah dilantik baginda tidak berhak untuk melucutkan jawatan menteri besar tersebut kerana jawatan menteri besar hanya boleh terlucut di atas sebab-sebab yang diterangkan di atas. Beliau juga merujuk kepada kes bekas Ketua Menteri Sarawak Stephen Kalong Ningkan yang menghadapi situasi yang hampir sama satu ketika dahulu.



Sengaja aku tak mahu ulas dalam blog ni tentang episod-episod pertengahan perang tempoyak sebab aku tahu memang banyak benda-benda mengarut yang akan berlaku sepanjang krisis sejak "rampasan kuasa" tempohari. Tengok saja apa yang berlaku pada 7 Mei yang lepas pada sidang DUM Perak. Satu dunia melihat betapa bebalnya sesetengah pemimpin kita di Malaysia ini yang sanggup melakukan apa saja untuk memastikan mereka terus berkuasa. Aku amat setuju dengan pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa BN terlalu gopoh untuk berkuasa. Dengan majoriti ahli DUN menyokong mereka, hakikatnya mereka punya cara yang lebih terhormat mengikut lunas perlembagaan. Itulah lain kali study la betul-betul dulu sebelum bertindak. Ntah apa la yang dibuat oleh pasukan penasihat undang-undang BN. Lain kali berilah nasihat yang betul dan jujur.Janganlah asyik nak mengampu bos je. kan dah kena! Nasib korang la.



Aku pun tak tahulah macam mana SUK, Penasihat Undang-Undang, Pegawai Kewangan dan pegawai-pegawai SUK lain yang over reacted dan bertindak secara tidak professional selama ini nak berdepan dengan Nizar dan Exco Pakatan yang lain. Tindak tanduk mereka sepanjang perang tempoyak seolah-olah mereka pegawai BN dan bukannya pegawai kerajaan negeri Perak yang seharusnya bersikap non partisan.



Jalan yang terbaik buat negeri Perak sekarang adalah dengan membubarkan DUN dan menyerahkan hak kepada rakyat untuk menentukan siapakah yang dinginkan oleh mereka bagi menerajui kerajaan Perak. Aku berharap DYMM Paduka Sri Sultan Perak akan memperkenankan permohonan membubarkan DUN sekaligus menamatkan episod Perang Tempoyak yang dah berlangsung lebih 3 bulan. Bagi pihak BN tentunya mereka tidak mahu menghadapi pilihanraya kerana trend semasa menunjukkan sokongan rakyat tidak berpihak kepada mereka. Apa yang mungkin boleh dilakukan BN adalah meminta Speaker DUN yang dilantik mereka untuk memanggil sidang DUN sekaligus mengemukakan usul undi tidak percaya kepada Nizar.Namun soalnya, adalah pelantikan speaker tersebut sah? Hmm.. ala came on la bro lets stop all this nonsense and fight like a man!


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...