Wednesday, May 13, 2009

Pertempuran Baru Perang Tempoyak




Aku mengharapkan episod "Perang Tempoyak" yakni krisis politik di negeri Perak dapat ditamatkan dengan segara dengan cara yang paling baik dengan mengembalikan semula mandat kepada rakyat melalui pilihanraya selepas pembubaran DUN Perak. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 11 Mei telah memutuskan bahawa Dato' Seri Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak yang sah. Bagaimanapun keesokan harinya Hakim Mahkamah Rayuan, Dato' Ramly Ali membenarkan Dato' Seri Dr. Zamry Abdul Kadir kekal sebagai Menteri Besar Perak sehingga Mahkamah Rayuan menyelesaikan kes rayuannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi semalam yang mengisytiharkan Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah. Keputusan Mahkamah Rayuan ini menjadikan krisis ini lebih rumit. Sepatutnya yang kekal sebagai Menteri Besar ialah Nizar sebab dialah yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi sebagai Menteri Besar yang sah. Cuma jika Zambry khuatir rayuannya untuk mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan menjadi sia-sia sekiranya Nizar mendapat perkenan Sultan Perak untuk membubarkan DUN, maka perintah yang sepatutnya dikeluarkan Mahkamah Rayuan ialah menghalang Nizar daripada mendapatkan perkenan Sultan Perak untuk membubarkan DUN sebelum Mahkamah Rayuan membuat keputusan tentang rayuan Zambry. Secara jujurnya, aku sendiri tak pasti sama ada cadangan aku tadi boleh dilaksanakan dari sudut perundangan. Akan tetapi ianya adalah wajar untuk mengekalkan Nizar sebagai Menteri Besar berdasarkan kes-kes terdahulu adalah jelas, jawatan Nizar memang tidak pernah terlucut.



Mahkamah Rayuan hari ini menetapkan 18 Mei ini untuk mendengar rayuan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang membenarkan penangguhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi.Tarikh itu ditetapkan selepas Nizar memfailkan notis usul itu di pejabat Pendaftar Mahkamah Rayuan hari ini melalui firma guaman Tetuan Leong & Tan. Bagi sesiapa yang tinggal sekitar KL dan Shah Alam boleh la datang ke ceramah perdana krisis politik perak yang akan berlangsung pada hari Sabtu 16 Mei 2009 selepas solat isyak di stadium melawati shah alam. Kita boleh dengar sendiri penjelasan tentang isu ini dari perspektif Pakatan Rakyat sebab Nizar dan Sivakumar sendiri yang akan berucap selain pemimpin PR lain seperti Ustaz Nasharudin (Timb. Presiden PAS), Dato Dr Hasan Ali, N.Gobalakrishnan (PKR) dan lain-lain lagi. Bukannya apa, aku ni suka dengar dari kedua-dua pihak. Pandangan daripada BN senang kita dapat sebab mainstream media memang buat liputan pasal diorang tapi yang geng pembangkang ni susah sikit. Kalau nak dapat maklumat tetap kenalah turun tengok ceramah diorang barulah dapat first hand information.



Hmm.. dah lah. Aku dah malas nak ulas pasal perang tempoyak ni. Kita tunggu dan lihat jelah nanti. Semoga kebenaran dan keadilan akan tertegak demi rakyat Perak khasnya dan Malaysia amnya. Oklah aku tinggalkan korang dengan satu klip video dari Comedy Court. Ianya satu sketsa tentang politik jugak. Sekurang-kurang boleh la kita release tension sama-sama.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...