Tuesday, November 16, 2010

Sulu Merdeka: Antara Reaksi dan Implikasi

Hari ini genap 2 hari sebelum Kesultanan Sulu mengisytiharkan  kemerdekaannya atau lebih tepat lagi kembalinya kedaulatan sebuah kesultanan muslim di rantau Asia Tenggara. Setelah sekian lama ia hilang kedaulatannya, kini selepas lebih 70 tahun kadaulatannya ingin dikembalikan oleh rakyat dan pewarisnya. Pengisytiharan ini tentunya menimbulkan pelbagai implikasi baik dari segi politik, ekonomi mahupun keselamatan serantau. Berikut sedikit analisis tentang persoalan atau isu yang mungkin timbul setelah pengisytiharan ini:
  • Mampukah Sulu Menguatkuasakan Kemerdekaannya?
    • Ini adalah persoalan pokok yang perlu dijawab. Secara umumnya aku sendiri masih gusar sama ada  pemerintah Sulu yakni Kesultanan dan Kerajaan Sulu mampu untuk menguatkuasakan kemerdekaan negara kepulauan ini. Jentera kerajaan Sulu perlu mengambil alih segala instrumen pemerintahan daripada kerajaan Filipina. Soalnya adakah Filipina akan menyerahkan segala aset dan fasiliti yang dibangunkan mereka selama ini dengan begitu saja? Begitu juga dengan kakitangan kerajaan yang sedia ada, adakah mereka dengan rela hati untuk menerima 'tuan' baru?
  • Filipina hanya Berdiam Diri?
    • Adalah agak mustahil untuk menyatakan bahawa Filipina akan berdiam diri begitu sahaja dan melihat wilayah yang mereka perintah selama ini terlepas kepada orang lain walaupun pihak UTC yang menjadi tunjang kerajaan Sulu yang bakal wujud mendakwa pengisystiharan mereka sah dari sudut undang-undang berdasarkan perjanjian terdahulu. (bab ni korang kena rujuk dalam blog asreesulu). Apabila melibatkan perhitungan kuasa, harta dan kedaulatan selalunya manusia akan terdorong untuk bertindak di luar garis undang-undang. Apatah lagi sememangnya kerajaan Filipina sejak dari dulu mempunyai dasar yang 'keras' terhadap umat Islam di selatan. Masih terdapat kemungkinan Filipina akan tanpa segan silu menggunakan kuasa tentera mereka untuk menjaga 'kedaulatannya'.
  • Reaksi Negara Serantau dan Masyarakat Dunia
    • Negara muslim di rantau ini seperti Malaysia, Brunei mahupun Indonesia tentunya secara dasarnya gembira dengan kelahiran negara muslim baru ini. Apatah lagi keluarga Diraja Brunei mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Kesultanan Sulu. Malaysia pula dikatakan sejak sekian lama memberi sokongan dalam bentuk tertentu kepada gerakan pembebasan di selatan Filipina walaupun dinafikan pemerintah Malaysia. Dan kemerdekaan ini adalah salah satu kejayaan atas usaha yang dilakukan selama ini. Cuma Malaysia mungkin masih gusar dengan isu tuntutan terhadap Sabah serta kebanjiran rakyat Sulu di Sabah. Masyarakat umum dunia atau PBB mungkin mengambil masa untuk mengiktiraf kemerdekaan Sulu atau ada juga kemungkinan besar ianya tidak akan diiktiraf secara rasmi oleh PBB atas sebab tertentu yang mungkin melibatkan kepentingan US. Negara Islam terutamanya negara Arab pula selalunya akan mengambil sikap tunggu dan lihat.Jika kemerdekaan ini mendapat 'restu' US maka mereka tidak akan teragak-agak untuk memberi pengiktirafan. Jika tidak Sulu mungkin akan menerima nasib yang sama seperti Somaliland yang tidak diiktiraf sebagai entiti negara sehingga ke hari ini walaupun kerajaan wujud benar-benar berkuasa dan berkemampuan untuk mentadbir.
  • Isu Malaysia dan Sabah
    • Malaysia tentunya bimbang sekiranya Sabah akan dituntut untuk dikembalikan kepada Kesultanan Sulu setelah ianya kembali berdaulat. Sampai hari ini kerajaan Malaysia didakwa masih membayar wang pajakan kepada waris kesultanan Sulu walaupun mereka yang menerima itu dikatakan waris palsu oleh sesetengah pihak. Namun kebimbangan itu mungkin sedikit kendur apabila pihak UTC menegaskan bahawa mereka tidak akan sama sekali menuntut Sabah daripada Malaysia. Namun ada satu lagi isu yang mungkin turut memberi kesan kepada sosiopolitik Malaysia khususnya di negeri Sabah. Ianya melibatkan pendaftaran sebahagian penduduk Sabah dan sebahagian kecil di Semenanjung terutamanya keturunan Tausug atau Sulu sebagai ahli UTC sekaligus mengakui mereka rakyat kepada Sultan dan negara Sulu. Undang-undang Malaysia tidak membenarkan sama sekali mana-mana rakyatnya memiliki 2 kewarganegaraan. Mereka ini harus memilih sama ada ingin menjadi rakyat Malaysia atau Sulu. Isu ini pernah dibangkitkan di Parlimen Malaysia satu ketika dahulu apabila pendaftaran ahli UTC mula dibuat secara besar-besaran. Malah pihak UTC juga telah membuat penjelasan tentang isu ini.
  • Campurtangan US dan Vatican
    • Apa kes pulak US ngan Vatican nak campur tangan? Mungkin itulah yang korang akan tanya pada aku.Kisahnya panjang. Selain daripada US adalah bekas penjajah Filipina, agen-agen US dan Filipina turut didakwa terlibat dengan misteri 'kehilangan' harta Kesultanan Sulu yang amat tinggi nilainya selepas kemangkatan Sultan Sulu yang terakhir memerintah sebelum ini pada sekitar tahun 1920-an. Harta itu kini didakwa sesetengah pihak berada dibawah kekuasaan pihak Vatican. Jadi sekiranya Kesultanan Sulu kembali wujud maka semestinya mereka akan menuntut kembali perbendaharaan mereka yang hilang itu. Tuntutan ini tentunya tidak boleh dibiarkan berlaku oleh US mahupun Vatican sendiri. Sekiranya keadaan memerlukan, aku rasa mereka takkan segan-segan menggunakan kuasa ketenteraan dan politik mereka.
  • Perang Baru Yang Lebih Besar akan Meletus?
    • Ini adalah perkara yang paling aku mintak dijauhkan oleh Allah SWT. Takde sesiapa yang waras mahukan peperangan. Bak kata Dato Raja Abdul Rashid Raja Badiozzaman yang juga Bekas Pengarah Perisikan Tentera Malaysia ( kalau tak silap aku la), "Hanya orang gila sahaja yang suka berperang.." Namun sejarah telah membuktikan bahawa orang yang waras pun boleh jadi gila bila berebut harta kekayaan dan kuasa. Dalam kes Sulu, selain daripada mempunyai perbendaharaan dalam bentuk jongkong emas yang bernilai sangat tinggi, Sulu juga dikatakan menyimpan khazanah petroleum yang sangat besar jumlahnya. Faktor ini mungkin boleh mendorong banyak kuasa besar dunia jadi 'gila' untuk menguasainya. Apa? mana aku dapat fakta ni? Korang bacalah kat sini.

Sebagai seorang Muslim, aku doakan Kesultanan Sulu akan mencapai kemerdekaan dalam erti kata yang sebenarnya. Aku tak nak lagi tengok terdapat lagi umat Islam di mana-mana saja di dunia ini ditindas dan dinafikan hak mereka. Selepas Sulu aku ingin sekali melihat Patani juga kembali merdeka dan berdaulat. Semoga pengisytiharan kemerdekaan Sulu pada hari raya Iduladha tahun ini akan membawa satu era baru yang lebih baik kepada dunia di sebelah sini. Amin..

p/s: Aku dah ngantuk. Nak tidur. Tomorrow will be a long day for me. Jauh tu nak drive balik Kelate..Oh ya, tahniah juga buat Harimau Malaya kerana menunjukkan tentangan yang baik walaupun kita kalah..Kita cuba di AFF pulak..Selamat malam!

1 comment:

HaLiMaH's WoRLd said...

salam...

ALHAMDULILLAH... di hari2 yang masih berbaki beberapa hari.. ditambah pula dgn blakunya hari kebesaran Islam y pnuh makna.. ALLAH mmberikn pula suatu lg nikmat kebesarannya...

mudah2an pmbebasan @ kemerdekaan y diimpikan selama ini oleh warga SULU mnjadi knyataan...diharapkan jua, ia mampu mngingtkan seluruh pnduduknya y bragama Islam agar sntiasalah brnaung di bawah kbesaran ALLAH x kira apa jua keadaan skalipun...

mudah2an jua ALLAh pmudahkn segala urusan mereka untuk mdaulatkn smula kerajaan ini y hampir tnggelam kesan dr pnjajahan lama... dan diharapkan jua pnduduknya telah bersedia dr segi fizikal dan mental (itu y saya sgt risau)... mudah2an dgn segala ilmu itu dpt digunakan mbawa Negara SULU bebas merdeka semula... AMIN...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...