Wednesday, November 10, 2010

Sukan Asia: Harimau Malaya Mula Mengaum!

Alhamdulillah.. nampaknya prestasi skuad negara menunjukkan perkembangan yang positif dalam Sukan Asia kali ini. Dalam edisi yang lepas Malaysia tewas dalam semua perlawanan. Sekurang-kurangnya kali ini kita dah menang satu perlawanan selepas menumpaskan Kyrgyzstan 2-1 tempohari. "Apa? Kyrgyzstan? Negara apa tu? Nak eja pun susah.Ntah pandai ke tidak main bola.." Mungkin itulah yang akan dikatakan oleh mereka yang sinis dengan bola sepak Malaysia. Tapi bagi ultra malaya macam aku, hangpa cakaplah apa pun kami akan tetap sokong team Malaysia hehehe.. Dari segi rangking mungkin Kyrgyzstan lebih rendah dari kita tapi harus diingat mereka mempunyai kelebihan fizikal manakala kemampuan taktikal serta skill pula hampir sama dengan Malaysia. Jadi kemenangan ke atas Kyrgyzstan bukanlah atas faktor nasib atau kelemahan lawan kerana pemain Malaysia sememangnya telah bermain bersungguh-sungguh untuk menang. Namun kemenangan tersebut dibayar dengan harga yang agak tinggi selepas penyerang Fakri Shaarani dan pertahanan berpengalaman Norhafiz Zamani mengalami kecederaan serius yang memaksa mereka berehat panjang selepas ini.Gol Malaysia tempohari dijaringkan 2 penyerang Kelantan iaitu NorShahrul Idlan Talaha dan S.Chanturu.



Kemenangan pertama Malaysia

Esok, Malaysia akan menghadapi ujian yang lebih getir apabila bertemu Jepun. Di atas kertas tentunya Jepun punya kelebihan dan tidak mempunyai masalah untuk menumpaskan Malaysia namun bola itu bulat. Apapun boleh berlaku.Esok jika seri sekalipun sudah dikira kemenangan bagi Malaysia. Jepun kali ini dilihat hebat apabila mudah membelasah tuan rumah China dengan 3-0 dalam perlawanan pertama. Kita doakan yang terbaik buat K.Rajagopal dan anak buahnya. Semoga mereka mampu membaham barisan samurai esok hari. Oh ya.. untuk makluman, RTM akan menyiarkan siaran langsung perlawanan Malaysia vs Jepun esok jam 3.50 petang di TV1. Boleh la kita pakat tengok.. :)

1 comment:

hisyam said...

bagus la rtm... ak nk sgt tgk malaysia men nie...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...