Saturday, November 13, 2010

Janganlah 'Heavy' Sangat Muziknya

Baru-baru ni aku sembang dengan Sales Manager aku tentang lagu-lagu nasyid yang ada dalam industri. Actually masa tu aku minta dia bagi pandangan terhadap lagu yang aku tengah aku siapkan untuk Mestica. Ini adalah proses biasa dalam pembikinan album. Team production akan turut meminta pandangan orang marketing dan sales serta kadang kala juga pandangan pihak media juga diambil dalam memastikan lagu atau album yang dibuat menepati kehendak pasaran. Senang citer 'boleh jual' la..

Antara point penting pendapat David ( Sales Manager aku la tu) ialah dia kata lagu nasyid yang ada sekarang ni terlalu heavy dari sudut muziknya. Sampaikan ada kalanya muzik menenggelamkan suara sampai tak jelas apa yang disebut oleh penyanyi. " Macam mana ko nak berdakwah, kalau orang tak dapat tangkap pun apa yang ko cakap? Orang sekarang pun nak dengar muzik yang relek-relek je. Tak nak heavy-heavy. nanti tension..Ko tengok Raihan dulu, mana ada muzik dia heavy.. pakai percussion je dan sebab percussion tu la dia boleh famous di peringkat global.." Begitulah lebih kurangnya apa si David cakap. 

Soal 'heavy' ni boleh berpunca daripada dua sebab. Pertama, memang music tu disusun sedemikian rupa. Semua instrumen nak masuk.Semua bunyi nak ada.. Biasanya penyakit macam ni 'terkena' pada producer atau arranger yang baru berjinak-jinak nak buat lagu. Satu lagi faktor, mungkin masa proses audio mixing tu setting dia menyebabkan dia bunyi macam tu. Apapun bagi aku faktor pertama tu lebih relevan. Hmm..kena fikir-fikirkan juga pendapat sebegini.. Takpelah.. Jom kita layan nasyid 'pure' dari Singapura ni..Salamz..




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...