Friday, November 26, 2010

AFBOTB : Mencari Pasaran Baru Dakwah

        Baru-baru ini aku dan teman-teman di Nasyeed.Com telah menganjurkan satu program bercorak pertandingan kugiran atau battle of the bands. Di kalangan anak-anak muda dan remaja dewasa ini, pertandingan sebegini sentiasa dinanti-nantikan. Muzik dan nyanyian memang agak dekat dengan remaja. Cuma masing-masing akan memilih genre muzik yang diminati. Aku tertarik dengan kata-kata Bro.  Ayie dari Alfarabi Band, ” Kita yang control muzik bukan muzik yang control hidup kita. Kalau kita main rock sekalipun, tak bermakna kita wajib pakai seluar koyak, rantai atau berambut panjang. Kita masih mampu beragama dengan sempurna walalaupun kita seorang rockers ”



Mesej inilah sebenarnya ingin kami sampaikan melalui penganjuran aktiviti sebegini. Kami cuba membetulkan tanggapan segelintir pihak sekaligus membuktikan bahawa mat rock pun boleh jadi mat surau pada masa yang sama. Begitulah bahasa mudahnya. Islam itu sebenarnya mudah dan merupakan cara hidup yang lengkap. Kami mempunyai strategi dan pengisian tersendiri dalam menyampaikan keindahan Islam kepada ’market’ yang jarang dicapai oleh golongan agama dan ustaz-ustaz kita. Mungkin bukanlah mereka berniat tidak mahu menangani ’market’ ini tetapi ’tools’  atau ’peralatan’ yang dimiliki mereka tidak sesuai. Maka dengan sedikit ’senjata’ yang ada, kami berhasrat untuk mengisi kekurangan itu.



        Malangnya terdapat segelintir pihak yang tidak bersetuju dengan apa yang kami lakukan. Mereka menganggap cara kami ini tidak menepati sunnah dan menggadaikan agama. Apapun hakikatnya kami melakukan semua ini bukannya secara sembrono. Kami sudah mendapatkan nasihat daripada mereka yang arif dalam bidang agama. Hmm.. biasalah. Perkara yang tidak ’qatie’ ni memang banyak pandangan berbeza. Ulama pun mengeluarkan ijtihad yang berbeza berdasarkan ilmu mereka.

p/s: Al Farabi Battle of the Band siri kedua akan diadakan pada 4 Disember 2010 di Dewan Orang Ramai, MPK, Sungai Pinang, Klang bermula pukul 12 tengahari hingga 9 malam. Semua dijemput hadir..Siapa nak masuk jadi contestant pun rasanya masih boleh.. boleh terus call pejabat Nasyeed.Com di talian 03-55121352


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...