Saturday, November 7, 2009

Red Warriors Tersungkur!

Dah lama aku tak menulis kat blog ni sebab kekangan masa. Banyak keje kat office yang aku kena settlekan. Tambah pulak sekarang ni aku selalu outstation untuk menghadiri mesyuarat-mesyuarat sebagai persediaan bagi Bintang Nasyid Mu'min 2010. Namun nampaknya aksi perlawanan akhir Piala Malaysia antara Kelantan dan N.Sembilan akhirnya memberi aku momentum baru untuk menulis. Aku pada mulanya nak ke stadium tapi aku tak dapat tiket. Lagipun aku dapat rasa yang nasib tak akan menyebelahi kelantan kali ini. So aku tak begitu ghairah untuk ke stadium. Bukan tak nak tengok kekalahan, tapi aku malas nak menghadapi sikap segelintir penyokong bolasepak yang akan bertindak liar apabila keputusan tidak berpihak kepada mereka.

Minda Kelas Ketiga
Apa yang berlaku di Bukit Jalil td menjadi bukti. Kerusi stadium dibakar, jurukamera RTM pun kena baling sampai berjahit kat kepala. Apa punya mentaliti nih? Itu tak dicampur lagi kemungkinan-kemungkinan insiden di luar stadium yang mungkin berlaku seperti pergaduhan dan vandalisme. Aku masih ingat insiden pergaduhan penyokong kelantan dengan penyokong Selangor yang berlaku di depan mata aku. Khabarnya pergaduhan terbawak-bawak dari perkarangan Stadium Shah Alam sehinggalah ke restoran mamak seksyen 7. Kalau macam nilah caranya, baik tak yah datang stadium. Orang datang nak happy-happy tengok bola. Bukannya bergaduh! Kalah menang adat pertandingan. Takyah la nak emo sangat!

Depan TV Je Tahun Ni
Aku balik awal hari ni dan terus tercongok depan TV lepas Maghrib. Sementara tunggu siaran langsung, aku layan Sinchan dan Doraemon, dua kartun yang jadi kegemaran aku sejak sekian lama. Then tengok berita kat TV1 yang banyak berkisar tentang krisis kepimpinan parti-parti politik kat Malaysia dan juga berita banjir yang dah mula melanda pantai timur. Akhirnya siaran langsung pun bermula tepat pukul 8.40 malam. Mulanya aku sedikit bengang dengan pengulas kat studio sebab dia boleh pulak tak kenal Pemangku Raja Kelantan. Dia cuma sebut Yang Dipertuan Besar N.Sembilan je, padahal Tengku Mahkota Kelantan ada jugak kat situ. Nasib baiklah Hasbullah Awang tak melakukan kesilapan yang sama ketika mengulas dari stadium.


Kelantan Serba Tak Menjadi
Apabila melihat pada kesebelasan utama Kelantan, aku agak terkejut bila ada nama Norhisham Hassan. Sepanjang pengamatan aku, dia ni tak pernah pun dapat 1st eleven malah prestasi dia sepanjang Piala Malaysia pun tidaklah bagus. Posisi Atacking Miedfielder yang diisinya itu selalunya milik Che Hishamudin Hassan. Aku pun tak pasti apa muslihat Sathianathan. Yang pastinya sepanjang separuh masa pertama dia tidak memberi impak bermakna kepada pasukan.Barisan pertahanan Kelantan pada malam ini gagal bermain dengan baik. Banyak kesilapan mudah yang dilakukan yang memudahkan N9 menjaringkan gol. Gol pertama dan kedua N9 jelas membuktikan kenyataan ini. Sebahagian pemain seperti Zamri Ramli kelihatan agak gugup dan membuat hantaran yang entah ape-ape. Begitu juga dengan Daudsu Jamaludin yang gagal mengatur gerakan untuk barisan serangan Kelantan sehinggakan Indra langsung tak dapat bola.Nizad Ayub dan Farhan juga tak begitu mengancam malam ini.



N9 Mantap di Segenap Posisi
Gol kedua N9 seawal minit pertama babak kedua seakan menyentap terus semangat juang Kelantan walaupun Khalid Jamlus dan Che Hishamudin dibawa masuk. Kemasukan 2 pemain ini memberi semangat baru kepada sisa-sisa perjuangan Kelantan melalui serangan bertali arus yang mula di atur. Dalam keghairahan memburu gol sekali lagi benteng pertahanan membuat kesilapan mudah yang menghadiahkan sepakan penalti kepada Negeri 9 yang disempurnakan oleh Zaquan Adha. Setelah kedudukan menjadi 3-0 sebahagian penyokong Kelantan mula meninggalkan stadium. Walaupun semangat mereka semakin hilang Kelantan masih cuba melawan dan akhirnya Indra berjaya mendapatkan gol saguhati melalui set piece yang menarik.Negeri 9 memang mantap di semua segi dan mereka bermain dengan baik. Dengan Shukor dan Aidil di bahagian pertahanan, Rizal Zambery dan Idris Karim di tengah serta Zaquan & Hairudin Omar sebagai striker, N9 cukup ramuan untuk bergelar juara. Ketiadaan Piya dan Azlan Zainal di pihak Kelantan pula cukup dirasai. Ketiadaan mereka menyebabkan Kelantan langsung gagal mengusai bahagian tengah.

Tahniah Walaupun Tewas
Apapun aku tetap ingin merakamkan ucapan tahniah kepada semua pemain ,jurulatih,pengurusan pasukan serta pimpinan tertinggi KAFA kerana berjaya membawa Kelantan ke final Piala Malaysia kali ini. Nampaknya Kelantan telah mula menemui sinar dalam arena bola sepak sejak KAFA dipimpin Tan Sri Anuar Musa. Tahniah juga buat teman-teman penyokong the Red Warriors terutamanya di Kelate.Net. Sama-samalah kita terus menyokong pasukan kebanggaan kita. So Piala Malaysia dah habis. Tumpuan aku selepas ini akan beralih pula kepada Sukan Sea di Laos. Harapnya tahun ni skuad bolasepak Malaysia dapat bawa balik pingat emas yang dah ditunggu sejak tahun 89.Wasallam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...