Monday, November 23, 2009

Pertemuan dengan Opick

SIDANG MEDIA
Buat pertama kalinya aku berpeluang bertentang mata dengan penyanyi lagu religi atau nasyid yang begitu terkenal di Indonesia, Opick. Aku dijemput ke sidang media pihak penganjur Konsert Amal Opick untuk mengumpul dana bagi Solat Center yang dikelolakan oleh Muslim Care. Apabila aku melangkah masuk ke dalam bilik sidang media tersebut, terus bersalaman dengan semua hadirin yang dianggar sekitar 40 orang tapi aku tak perasan mana satu opick. Maklumlah first time jumpa.Aku duduk di meja bersama Fairus (PR Inteam), Fazli Far East, Bali (NC) dan kami kemudiannya disertai oleh DJ Erwan IKIM.fm dan Liza (Pro Event).

Antara wartawan dan artis yang hadir

Apabila majlis bermula barulah aku perasan. Mamat yang aku tengok dari belakang macam Nazrey Johani tulah rupa-rupanya Opick. Aku memang benar-benar tertipu, masa aku nak bersalaman dengannya tadi aku mati-mati ingat Abg Nazrey, sekali bila tengok muka orang lain. Sorrylah Mas Opick, kalau enta terbaca blog ni. Memang ana tak cam waktu tu.hehehe..

Opick dan Akhil berbicara

Selepas ucapan daripada wakil Muslim Care dan Bro Mahadi selaku Presiden PIN, majlis diteruskan dengan sesi sembang bicara yang dikendalikan oleh Bro Mahadi dan panelnya terdiri daripada Ustaz Akhil Hayy dan Opick sendiri. Aku kagum bila mendengar Opick berbicara dan bercerita tentang proses transisi dirinya daripada seorang penyanyi band rock kepada seorang penyanyi lagu-lagu dakwah. Dia juga menceritakan bagaimana kerbergantungannya kepada Allah dalam menghasilkan karya. Aku terdiam seketika..Aku terfikir mungkin sudah terlalu lama aku dan mungkin juga ramai munsyid lain di Malaysia semakin terlupa dengan aspek persediaan spiritual sebelum berkarya seperti pengekalan wuduk ketika recording, mengadap kiblat ketika merakamkan lagu, berdoa dan melakukan solat hajat sebelum memulakan proses rakaman dan sebagainya.. Aku dengan rendah diri akui, memang perkara-perkara sebegini telah lama terabai. Mungkin sebab itulah sekarang ni agak sukar untuk mendapat satu lagu nasyid yang punya roh dan mampu menyentuh jiwa pendengarnya. Terima kasih Opick kerana mengingatkan aku kembali..

Bersama Bro Mahadi dan Opick

KONSERT

Pada malam keesokannya yakni Ahad, aku hadir ke konsert tersebut walaupun sedikit terlewat. Selain berhibur, aku nak tengok approach yang digunakan Opick dalam persembahannya. Apa yang aku lihat, gayanya nyata bersahaja dan mampu menarik minat penonton tanpa perlu berjenaka di pentas. Pengisiannya dalam bicaranya agak padat dan Opick telah menyanyikan 10 lagu dalam konsert itu. Penampilannya dengan berserban, baju melayu moden dan berkain pelekat serba putih tetap kemas dan kelihatan segak. Aku rasa first time aku tengok artis berkain pelekat menyanyi di pentas. Artis lain yang turut membuat persembahan ialah Inteam, Akhil Hayy, Castury dan Pak Abu yang memimpin Solat Center Jakarta. Yang turut mencuri tumpuan ialah Leya Az Zahra yang berduet dengan Opick dalam beberapa lagu. Aku mulanya hairan tapi selepas aku tanya Leya sendiri, rupanya Leya dah lama kenal Opick. Sebab tulah Opick selamba je ajak dia nyanyi sekali.

Opick beraksi

Selepas show selesai aku ke tempat jamuan bersama DJ Erwan, DJ Maslina dan Leya. Kami lepak di meja yang sama yang kemudiannya disertai oleh Ummu Hani dan kawannya yang aku tak tempat berkenalan. Mereka ni dari Majalah Anis. Tak lama selepas itu, Opick turut bersama di meja kami. Geng majalah Anis terus tak melepaskan peluang untuk menemuramah Opick.Antara isi penting temuramah tu yang aku ingat ialah Opick ditanya apa pandangan beliau tentang artis nasyid atau penyanyi lagu dakwah yang tidak berpakaian dengan imej islamik. Jawap Opick, hal itu tidak ada masalah baginya cuma beliau khuatir jika mereka punya perasaan malu untuk tampil dengan imej Islam dan imej yang bersesuaian sebagai seorang muslim.

Cuba teka, yang mana satu Waheeda? (sorry gabar tak elok)

Sebelum pulang aku sempat bergambar dengan Opick serta Akhil Hayy dan Waheeda yang duduk di meja sebelah. Opick khabarnya akan berkunjung semula ke Malaysia pada Februari nanti. Harapnya aku dapat bertemu lagi dengannya.Bagi yang baru nak kenal Opick, sila saksikan videoklip yang aku titipkan khas untuk korang semua. Layan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...