Wednesday, November 18, 2009

Nik Aziz, SPRM dan Pengerusi Pakatan Rakyat

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
Baru-baru ini Malaysia gempar dengan berita Tok Guru Nik Aziz akan menunaikan ibadah haji pada tahun ini hasil tajaan pihak tertentu dengan pakej VIP yang bernilai RM65 ribu. Musuh-musuh politik beliau mendesak agar SPRM supaya menyiasat tajaan tersebut kerana didakwa mempunyai unsur rasuah. Pada masa yang sama Nik Aziz juga dituduh menyalah gunakan kuasa apabila melantik menantunya Ir Abdul Ariffahmi Ab Rahman sebagai Ketua Pegawai Operasi Perbadanan Menteri Besar Kelantan. Nama Tok Guru Nik Aziz terus panas apabila bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Zaid Ibrahim yang kini menyertai PKR telah mencadangkan agar TGNA diangkat sebagai Pengerusi Pakatan Rakyat sekaligus bertindak sebagai spiritual leader bagi PR.

Bolehkah Haji Ditaja?
Dari sudut hukum, tidak ada masalah untuk seseorang menunaikan haji atas pembiayaan individu lain asalkan sumber wang itu halal dan ianya tidak mempunyai unsur rasuah. Dalam kes TGNA ni, secara jujurnya aku pun tak tahu sama ada ianya punya unsur rasuah atau tidak. Namun trend orang kaya bagi duit atau kesenangan pada golongan alim ulama bukanlah sesuatu yang pelik malah aku rasa benda-benda macam ni 'makmur' di Kelantan dan mungkin juga di tempat-tempat lain. Ramai orang yang suka menyumbang kepada golongan alim ulamak dengan harapan mereka turut mendapat tempias pahala secara jariah atas bantuan yang diberikan. Aku kalau ada duit, bukan setakat haji, semua benda yang golongan ulamak nak, aku sponsor. Tapi oleh kerana aku masih belum punya kemampuan itu, so aku tolong manayang dapat jela. Zaman dulu pun kita tengok, masyarakat melayu memang menghormati golongan alim ulamak. Sampai berebut nak bagi anak perempuan untuk dikahwinkan dengan mereka.

TGNA gigih mentadbir Kelantan sejak 19 tahun lalu

Dalam kes TGNA ni yang menjadi persoalan ialah kapasiti TGNA sebagai Menteri Besar Kelantan. Dikhuatiri orang yang nak menaja beliau ini punya udang disebalik batu. Dalam bahasa yang mudah, dia taja TGNA dan mengharapkan satu masa nanti TGNA bagi projek kat dia. Namun bagi aku TGNA telah berjaya menjaga integriti beliau sepanjang 19 tahun memerintah Kelantan. Secara faktanya, belum ada satupun kes rasuah yang melibatkan beliau malah kerajaan PAS seluruhnya berjaya dibuktikan. Yang ada cuma tuduhan dan cerita-cerita yang dibuat oleh musuh-musuh politik beliau. Kita sama-sama boleh tanya BPR atau kini SPRM untuk mengesahkan perkara ini. Cuma tak tahulah kot-kot masuk tahun ke 20 ni penyakit rasuah dah mula menjangkiti TGNA dan Kerajaan PAS Kelantan.

Menantu jadi COO?

COO PMBK (Berbaju putih)

Pelantikan Ir Ariffahmi yang merupakan menantu TGNA sebagai Ketua Pegawai Operasi PMBK (Perbadanan Menteri Besar Kelantan) turut menimbulkan kontroversi apabila ia dikaitkan dengan unsur nepotisme. Bagi aku secara peribadi, nak lantik ahli keluarga tak salah asalkan yang dilantik itu memang berkelayakan dan bukan dilantik atas sebab hubungan keluarga semata-mata. Dari sudut logik pun, kita mungkin lebih senang bekerja dengan orang yang kita dah tahu peel perangainya berbanding seorang 'stranger'. Walau apapun masih ada risiko berlaku conflict of interest di situ dan sebab itulah nepotisme dilihat sebagai "morally wrong" walaupun sah dari sudut perundangan.

Kickdefella, orang yang "meletupkan" isu PMBK

Isu Ariffahmi ni menjadi panas apabila blogger kickdefella telah mendedahkan kepincangan-kepincangan yang berlaku dalam PMBK yang turut dikaitkan dengan COOnya sehingga SPRM mula membuka kertas siasatan. Apa yang menarik pendedahan ini dilakukan oleh kickdefella yang merupakan blogger yang punya hubungan rapat dengan Dato Husam Musa (Exco Kanan Kerajaan Kelantan) yang dikatakan orang yang turut bertanggungjawab mencadangkan nama Ariffahmi pada peringkat awal untuk dilantik sebagai COO PMBK. Jadi ada suara-suara nakal yang mepersoalkan tindakan Husam yang agak berdiam diri apabila dua kenalan rapatnya ini bertelagah. Malah ada yang menganggap ia mungkin juga satu bentuk serangan Husam kepada TGNA secara tidak langsung untuk memaksa TGNA mengundur diri sekaligus memberi laluan kepadanya untuk memimpin kerajaan Kelantan.Namun secara lagiknya teori tersebut agak mustahil kerana mana mungkin Husam sanggup menyerang gurunya sendiri?Tapi tu la.. dalam politik, apa saja pun boleh berlaku. Berita terkini yang tersebar ialah Ariffahmi telahpun diminta untuk meletak jawatan oleh TGNA sendiri namun dia menolak dan lari ke kuala lumpur. Sejauh mana kebenaran berita ini, aku pun tak tahu.

TGNA Sebagai Pengerusi Pakatan Rakyat?

Zaib, Anwar dan Tok Guru

Selain itu, cadangan Dato' Zaid Ibrahim untuk melantik TGNA sebagai Pengerusi Pakatan Rakyat yang turut bertindak sebagai Spiritual Leader bagi PR turut menimbulkan pelbagai reaksi. TGNA akan bertindak sebagai orang yang memastikan dasar dan halatuju PR tidak terpesong daripada apa yang dipersetujui bersama oleh semua parti komponen. Yang lebih penting, Pengerusi PR tidak akan berada di dalam kerajaan tapi sebaliknya memantau dari luar sebagaimana yang dipraktikkan di Britain yang mana Pengerusi Parti Buruh tidak menjadi ketua kerajaan akan tetapi akan bertindak sebagai De Facto leader untuk parti. Pendukung-pendukung Anwar Ibrahim kurang senang dengan cadangan Zaid kerana dianggap sebagai tidak menghormati Anwar Ibrahim sebagai pemimpin utama PR. Bagi aku cadangan Zaid amat baik kerana TGNA merupakan seorang tokoh yang sangat berpengaruh dalam PR malah dihormati kawan dan lawan. Dia juga sering menjadi rujukan kepada pimpinan PR untuk diambil pandangan apabila timbul sesuatu isu. Ini jelas menunjukkan sekarang ni pun, TGNA sudah berperanan sebagai Spiritual Leader PR secara tak rasmi. Jadi takde salahnya untuk make it official kan?




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...