Friday, November 20, 2009

Hari Tanpa Politik

Hmm.. aku rasa nak berhenti sekejap menulis hal-hal politik dan benda-benda berat kat blog ni. Nak menulis benda benda 'berat' ni memerlukan aku untuk membuat semakan fakta dan kajian ringkas sebelum mengulas. Aku cuba berhati-hati sebaik mungkin supaya fakta-fakta yang aku tulis tu tepat dan tidak menyimpang sekaligus mengelakkan fitnah berlaku. Dan kenkadang tu, research dan semakan fakta ini mengambil masa dan menyebabkan posting aku tertangguh. Otak aku pun secara tidak langsung menjadi penat ditambah pula dengan komitmen yang perlu aku sempurnakan di pejabat.

Dari Politik Ke Lipstik

So lepas ni mungkin penulisan aku lebih tertumpu kepada subjek yang
agak ringan yang tak memerlukan aku 'bekerja lebih'.Kini aku tahu, sebab apa tak semua orang yang boleh jadi penulis dan yang jelas aku pun nampaknya masih belum mampu untuk bergelar penulis. Apapun bidang penulisan ni minat cuma belum mampu untuk ke tahap yang lebih tinggi kot. Buat masa ni aku hanya punya kolum khusus di majalah bulanan Dara.Com terbitan Karangkraf. Basically kat situ aku banyak menulis tentang nasyid. Terima kasih kepada Dara.Com kerana memberi ruang dan peluang untuk aku. Satu lagi tempat untuk aku mengasah bakat menulis ialah di blog ini.Cuma bagi teman-teman yang dah lama mengikuti blog ni mungkin menganggap blog aku ni sedikit cacamerba sebab topiknya yang pelbagai. Sekejap aku tulis pasal nasyid, kejap politik, kejap sukan, kejap isu semasa, dan macam-macam lagi. Actually itulah aku. Aku punya minat yang pelbagai.Aku mungkin boleh berbicara dari politik sampailah ke lipstik.hehehe...

Tak Takut Ke?

Baru-baru ni aku ada terima mesej kat facebook daripada seorang kenalan. Katanya, "salam,cayalah bro razin....main politik...x tkut ke kalau populariti turun nnti....tp ape yg bro razin ckap 2 sy skong 100%..." Bagi aku, takde apa yang perlu dibimbangkan. Insya Allah aku
rasa apa yang aku tulis setakat ini adalah berdasarkan fakta dan maklumat yang tepat. Dan ulasan aku pun tidaklah bersifat bias kepada mana-mana pihak dan datang daripada pandangan yang jujur. Aku memang meminati bidang politik ni sejak di sekolah rendah. Ketika itu Parti Melayu Semangat 46 baru saja ditubuhkan dan pada pilihanraya tahun 1990 aku mengambil kesempatan untuk mengumpul lencana parti politik yang bertanding seperti BN, Umno, Semangat 46, Hamim, Berjasa, PAS dan sebagainya. Sampaikan aku ditegur oleh cikgu kerana meletakkan lencana-lencana pada topi yang selalu aku bawa ke sekolah. Masa tukan masih budak, mana la aku tahu sekolah ni zon larangan politik.hehehe

Teman-teman di UiTM: Sebahagian mereka kini aktif dalam politik

Sampai hari ini aku belum pernah mengisi borang mana-mana parti politik secara rasmi. Dan aku lebih suka kekal begini kerana dengan demikian aku lebih bebas mengeluarkan pandangan dan analisis tanpa prejudis. Namun pada masa yang sama aku tetap punya teman-teman yang tak kurang banyaknya baik dalam Pemuda UMNO mahupun PAS. Dah banyak kali juga mereka mengajak aku untuk aktif dalam politik tapi aku menolak. Dulu memang aku pernah memasang cita-cita untuk menjadi orang nombor wahid di Malaysia ni tapi semakin dalam aku mengenali politikdi Malaysia semakin hilang daya tarikan untuk aku menyertainya. Lagipun politik bukanlah segala-galanya. Ia hanyalah satu cabang dalam kehidupan kita di dunia. Banyak lagi cabang lain yang kita boleh terokai untuk membolehkan kita mencapai kejayaan hidup di dunia dan akhirat.Betul tak?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...