Tuesday, November 4, 2008

Teruskan Pembelian Eurocopter


Saya tidak bersetuju sama sekali dengan tindakan YAB Menteri Pertahanan yang ingin menangguhkan pembelian pesawat sayap putar Eurocopter EC725 Cougar. Isu ini hangat diperkatakan oleh ahli-ahli politik yang mengaitkannya dengan penyelewengan dana kerajaan. Jika benar berlaku penyelewengan maka hal ini yang perlu dihentikan dan bukannya menangguhkan pembelian aset pertahanan negara tersebut.

Cadangan pembelian helikopter ini timbul selepas insiden menyayat hati terhempasnya pesawat Nuri di Genting Highland yang mengorbankan 6 anggota TUDM pada Julai 2007. Sejak pembeliannya pada 1968, Nuri telah terlibat dalam lebih 19 insiden yang meragut
97 nyawa. Apa yang telah berlaku ini menjadi hujah kukuh untuk menggantikan pesawat usang Nuri yang telah berkhidmat hampir 40 tahun dalam TUDM. Kita tidak mahu lagi melihat perajurit-perajurit kita yang dilatih untuk mempertahankan negara daripada ancaman musuh terus "terperangkap" dalam pesawat yang disifatkan oleh sesetengah pihak sebagai keranda terbang ini. Janganlah hanya kerana perkiraan ekonomi dan kewangan semata-mata, kita sanggup melihat lebih ramai perajurit kita yang "mati katak".

Pembelian harus diteruskan dan dilakukan sekarang kerana kita tak mampu lagi menunggu. Beli helikopter ni bukan macam beli kereta, hari ni bayar minggu depan terus dapat. Prosesnya mungkin mengambil masa 2-5 tahun. Yang peting pembelian aset-aset ketenteraan kita haruslah dibuat dengan telus dan bijak. Janganlah ia diambil kesempatan untuk meng'kaya'kan sesetengah pihak yang berkepentingan. Biarlah setiap pembelian itu membawa impak semaksimum mungkin terhadap kekuatan tentera kita.
GEMPUR WIRA!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...