Sunday, November 23, 2008

Itulah Politik Namanya

Hari ni aku nak kongsikan puisi yang dinukil oleh SS Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Mufti Kerajaan Negeri Perlis. Puisi ni aku rasa satu pandangan yang jujur tentang dunia politik di Malaysia. Hayatilah isinya..

Jika kamu kesukaanku, semuanya baik belaka
Jika kamu berwang banyak, aku kata kuat kamu berusaha
Jika kamu berkereta lawa, aku kata itu berkat bekerja
Jika kamu berumah mewah, aku kata untuk tamu yang melimpah

Jika kamu kebencianku, semuanya dinilai celaka
Jika kamu berwang banyak, aku kata duit orang kamu lanyak
Jika kamu bekereta lawa, aku kata kamu mengada-ngada
Jika kamu berumah mewah, aku kata idu duit rasuah

Jika kamu pilihanku, semuanya aku setuju
Jika kamu bercakap kasar, kataku memang mereka perlu diajar
Jika kamu cakap berputar, aku kata mereka itu yang celupar
Jika kamu berdusta, aku kata bohong mereka lebih berganda
Jika kamu bersumpah, aku kata itu tanda mereka bersalah
Jika kamu berdansa, itu hanya untuk rakyat bersuka

Jika kamu seteruku, semua tindakanmu aku palu
Jika kamu bercakap lunak, aku kata kamu memang nak berlagak
Jika kamu bercakap lurus, aku kata harapan kamu dah putus
Jika kamu bercakap benar, aku kata kamu hanya buat kelakar
Jika kamu bersumpah, aku kata kamu memang telah diupah
Jika kamu berzikir, aku kata kamu hanya cuba menyindir

Musuhku semuanya haram…
Pilihanku semuanya harum…

Ajaran Tuhan
Jangan hukum ikut perasaan dan sangkaan
Jangan hukum ikut kumpulan dan pasukan
Hukumlah ikut firman dan alasan

Ajaran Syaitan
Hukumlah ikut perasaan dan kebenciaan
Lihat dulu kawan atau lawan
Bukan kata Tuhan atau Sabda Junjungan

Maka dunia pun bertukar
Hukum menjadi putar-putar
Siapa sahabat, maka dia diangkat
Siapa tak sepakat, maka dia musibat

Pilihanku semuanya ditabal mulia
Pilihanmu semuanya ditabal celaka
Tanya mereka, Mengapa begitu jadinya?
Jawabku , itulah politik namanya..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...