Monday, August 16, 2010

ESQ: Apa pula selepas ini?

Tidak lama selepas artikel Apa Khabar ESQ diterbitkan di blog ini aku menerima kiriman dokumen penjelasan ESQ Leadership Center Mengenai Isu Larangan ESQ Leadership Training serta senaskah Majalah I keluaran Ogos 2010 yang banyak mengupas tentang isu ini. Terima kasih kepada seorang teman di ESQ Malaysia yang bersusah payah untuk menghantar dokumen ini. Dalam dokumen tersebut, isu atau dakwaan yang dikemukakan oleh Mufti Wilayah Persekutuan dalam warta yang dikeluarkan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan telah dijawab satu persatu. Soal sama ada penjelasan itu diterima atau tidak itu soal kedua. Yang penting pihak ESQ telah membuat penjelasan.

Cuma aku rasa dokumen penjelasan ini harus di muatnaik di laman web ESQ ataupun lebih baik jika kenyataan rasmi ini disiarkan di akhbar-akhbar tempatan. Bagi aku isu besar sebegini harus ditangani dengan teliti oleh pihak ESQ. Memang benar di dalam majalah I atau akhbar Sinar Harian telah disiarkan wawancara bersama Pak Ary selaku pengasas ESQ yang menjelaskan satu persatu tentang isu yang ditimbulkan. Namun pada pendapat aku kenyataan rasmi tetap diperlukan untuk disiarkan.Ini kerana artikel atau wawancara yang ditulis oleh wartawan masih boleh dicabar kewibawaannya. Sebagai contoh, jika ada isu tertentu yang ditimbulkan kesan daripada penjelasan itu maka pihak yang diwawancara boleh saja menyalahkan wartawan yang menulis. " Oh saya tidak maksudkan demikian, mungkin wartawan tersalah faham terhadap apa yang saya perkatakan.." Statement macam tu selalu je keluar bila sesuatu 'masalah' timbul. Oleh itu hanya Kenyataan Rasmi daripada Pihak ESQ saja boleh dianggap accountable dan valid. Sebagai contoh kita melihat pihak Mufti Wilayah membuat kenyataan rasmi daripada pejabat beliau sendiri dalam menangani isu ini dan bukannya menggunakan saluran media. Kenyataan yang disiarkan dalam website Pejabat Mufti Wilayah itupun sudah cukup untuk menjelaskan pendirian sebenar pihak mufti.


Malangnya ketika artikel ini ditulis, dokumen penjelasan yang saya terima ini masih tidak disiarkan di laman web ESQ Malaysia. Memang ada link untuk memuat turun fail pdf  Kenyataan Rasmi Panel Syariah ESQ namun ianya gagal dimuat turun. Memang betul mungkin saya boleh buat search dan cari di laman-laman lain tetapi dari segi disiplin pengumpulan maklumat yang sah, dalam hal ini hanya dokumen yang didapati daripada laman rasmi ESQ sahaja boleh dikira valid dan accountable. Sebagaimana kita nak tahu kenyataan tentang Petronas contohnya, maka hanya maklumat daripada laman web petronas sahaja yang boleh dikira sah dan bukannya daripada laman-laman lain. Jadi saya harapkan pihak ESQ akan memperbaiki keadaan ini. Pihak yang menguruskan hal ehwal perhubungan dan komunikasi ESQ perlu mengambil berat perkara yang mungkin dianggap remeh ini. Spread the word bro!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...