Wednesday, August 4, 2010

Apa Khabar ESQ?

Aku bukanlah orang yang punya kepentingan perniagaan atau wang ringgit dalam polemik ESQ ni. Dalam bahasa yang mudah, aku takkan dapat apa-apa faedah material sama ada orang ramai join ESQ mahupun jika ESQ diharamkan oleh kerajaan. Aku pun memang tak pernah join pun mana-mana program ESQ. Kali pertama aku melihat presentasi ESQ ialah ketika rakaman Pertandingan akhir Pengacara Jemputan Al Hidayah terbitan TV3 di Kompleks Taman Seni Islam Shah Alam. Apa yang aku ingat, aku agak kagum dengan gaya bahasa yang digunakan oleh presenter tersebut. Sangat cantik dan indah. Sampai sekarang aku masih ingat kata-kata seorang kawan aku yang juga alumni ESQ. Aku tanya dia, "ESQ tu ape?" Dia dengan spontan menjawab " Demi matahari.... (ila akhir..) "... (sambil mengayakan tangannya ala-ala trainer ESQ).. Heheheh... Melihat aksi jenakanya itu.. aku tergelak...Dia pun ikut skali ketawa..hehehe..



Sebagai seorang yang suka mengikuti isu-isu di sekeliling masyarakat, aku masih menunggu penjelasan secara terperinci atau kenyataan rasmi daripada pihak ESQ berkenaan dengan dakwaan Mufti Wilayah Persekutuan yang membawa kepada fatwa pengharaman ESQ di Wilayah Persekutuan. Pihak Panel Penasihat Syariah ESQ wajar mengeluarkan dokumen khusus bagi menafikan dakwaan Mufti Wilayah Persekutuan bahawa program ESQ boleh menjejaskan akidah. Sebagaimana yang aku sebutkan dalam artikel lepas, soal akidah bukanlah soal yang remeh. Ia hanya antara hitam atau putih dan tiada ruang untuk warna kelabu. Majoriti ulamak di Malaysia mempunyai ijtihad yang berbeza dengan mungkin sebahagian besar ulamak Indonesia. Contoh yang paling mudah, kita di Malaysia tidak sama sekali membenarkan atau lebih tepat lagi mengharamkan perkahwinan antara seorang Muslim dan Kristian berkahwin tanpa individu non muslim itu menjadi seorang muslim terlebih dahulu. Namun di Indonesia, perkara ini merupakan sesuatu yang normal dan diamalkan secara terbuka. Walau bagaimanapun idea-idea sebegini jika dibawa ke Malaysia boleh membawa kepada pertumpahan darah! Aku tidak menuduh ESQ membawa idea sebegini cuma aku memberi salah satu contoh kepada pemikiran liberalisme atau pluralisme yang turut menjadi salah satu asas kepada dakwaan Mufti Wilayah Persekutuan. 

Aku percaya para ulamak , pemimpin mahupun rakyat jelata di Malaysia tidak mahu idea-idea atau pemikiran-pemikiran yang asing menyerap masuk ke dalam hati dan jiwa masyarakat Malaysia. Kita di sini adalah Muslim Sunii yang majoritinya mengamalkan mazhab Syafie. Dan kita tidak mahu perkara itu berubah. Sebab itulah kita menentang keras fahaman Syiah, Muktazilah, Ahmadiyah mahupun pemikiran baru seperti pluralisme dan liberalisme bertapak di Malaysia. Even pemikiran Wahabi pun kita seboleh-bolehnya nak elakkan ia bertapak bagi mengurang perpecahan di kalangan umat Islam. Sebab tulah geng wahabi di Malaysia pun tak mengaku mereka wahabi walaupun seluruh dunia mengetahui kewujudan dan mengenali kelompok ini. Sudahlah orang Islam dah berpecah sebab politik, kita tak nak nanti  umat Islam di Malaysia ni berpecah sebab isu-isu agama.





Salah satu hujah yang selalu digunakan terhadap mereka yang mengharamkan atau mengkritik ESQ ialah mereka yang mengkritik ESQ ini selalunya tidak pernah hadir ke program ESQ. Hujah yang sama turut digunakan terhadap Mufti Wilayah Persekutuan oleh pihak ESQ.Namun aku agak bersetuju dengan jawapan Dato Mufti tentang kritikan ini dalam item 9 dalam Kenyataan Berhubung dengan Fatwa Pengharaman ESQ yang berbunyi begini :

 "Tentang kritikan bahawa saya tidak wajar membuat keputusan kerana belum menghadiri Kursus ESQ seperti Mufti-Mufti lain. Perkara ini sebenarnya berkaitan dengan metodologi penyelidikan dan penyiasatan, khususnya terhadap pembawa ajaran sesat. Untuk tidak menyeret isu ini kepada perbahasan ilmiah, saya suka mengembalikan ingatan pembaca sekalian kepada keputusan mengharamkan beberapa kumpulan sesat seperti Al-Arqam dan ajaran Ayah Pin. Adakah para Mufti diperlukan menjadi pengikut Abu Ya atau Ayah Pin terlebih dahulu sebelum membuat keputusan? Apakah oleh kerana ESQ mengadakan kursus-kursusnya di hotel-hotel bertaraf lima bintang, maka diperlukan para Mufti menghadirinya terlebih dahulu. Tetapi memandangkan Ajaran Al-Arqam dan Ayah Pin diadakan di pendalaman, maka syarat ini tidak diperlukan. Saya berpendapat amalan “double standard” seperti ini tidak sesuai bagi para Mufti yang diamanahkan untuk menjaga syariat Allah yang Maha Suci. Oleh itu tidak ada keperluan bagi saya untuk menjadi pengikut “Ayah Ary” terlebih dahulu sebelum membuat keputusan."

Hmm..dah agak jauh pulak ulasan aku ni. Apa yang aku maksudkan di sini, sesiapa saja yang datang ke Malaysia pun harus mengikut peraturan dan undang-undang di sini. Pada masa yang sama, budaya,nilai dan pegangan masyarakat setempat juga harus diambil kira. Walaupun apa yang kita buat itu tidak dikira satu kesalahan di tempat  kita tapi tidak semestinya ia turut diterima ditempat orang. Bak kata orang, di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Aku masih menunggu penjelasan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...