Thursday, February 12, 2009

Cinta Daun Kayu


"Oghe tino gak jeng beghak bena. Jenih cinto daung kayu. Mudoh nok bbegha.Kalu dio dok jauh nga kito pah dio segho sunyi pahtu pulok ado pulok oghe lain bui perhatie mulolah dio buat peghanga. Doh jadi bini oghe pun buleh ugoh.Kito oghe jate nih kok mano-mano pun, de kito janji kito tok caghi hok lain doh. Maghi la hok sepuloh kali lagi comey, lagi kayo, lagi panda pun. Janji kok mano-mano pun kito pegey." Itulah antara isu luahan hati sorang member lama aku bila aku borak ngan dia lepas practice dikir di Perindu tempoh hari. Lama jugak aku lepak ngan Jerk kat dataran perindu tu sambil borak-borak walaupun masing-masing berdiri. Maklumlah dah lama tak jumpa. O ye, bagi mereka yang tak faham dialek Kelantan kat atas tu biar aku terjemahkan..... "Perempuan ni jeng (nama aku la tu) teruk sikit. Jenis cinta daun kayu. Mudah nak terlerai/hancur. Kalau diorang jauh dengan kita dan dia terasa sunyi then ada pulak orang lain beri perhatian mulalah dia buat perangai. Dah jadi isteri orang pun boleh tergugat (cintanya pada suami). Kita orang lelaki ni, walau macam manapun bila kita dah berjanji kita takkan cari yang lain. Datang la (perempuan lain) sepuluh kali lebih cantik, lagi kaya, lagi pandai pun. Janji akan tetap kita pegang"....... huh camne? dah faham kan..huhu


Dalam erti kata lain sebahagian perkara yang kami sembangkan lebih kurang pukul 2 pagi tu berkisarkan tentang kesetiaan dalam percintaan. Hahaha..berat kan bunyinya?Ade ke orang lepak malam-malam sambil sembang benda "berat" camtu?huhuhu... Actually, ada la lagi cerita-cerita sebelum tu yang menyebabkan timbulnya isu ini.Tapi aku nak cerita pun panjang sangat nanti. Yang penting aku nak ceritakan intipatinya. Aku bukanlah nak bersifat sexist walaupun ayat-ayat dalam dialog di atas agak berat sebelah bunyinya. Namun hakikatnya berdasarkan pengalaman kawan-kawan dan pengamatan kisah yang berlaku di sekeliling kitorang, itulah yang terjadi. Cinta seorang wanita kepada kekasihnya, tunangnya mahupun suami ni agak mudah tergugat. Apatah lagi dalam keadaan secara geografinya berjauhan daripada insan yang dicintai. Dari pemerhatian aku sendiri, perempuan ni lebih mudah rapat, mesra mahupun menyintai orang yang secara fizikalnya dekat dengan dirinya. Pendek kata dalam kes cinta jarak jauh perempuan ni mudah goyang dari sudut kesetiaannya.Yakni potensi untuk curang tu agak tinggi. Bukan niat aku untuk menyinggung kaum hawa tapi konklusi itu aku buat berdasarkan cerita-cerita yang berlaku di sekeliling aku. Ya, mungkin ada juga lelaki yang curang dan tak setia tapi perkara tu tidak pernah aku dengar dalam konteks pengalaman dan cerita yang berlaku disekeliling aku terutamanya di kalangan kawan-kawan.

Apapun alasannya, perbuatan curang dan tidak setia dalam perhubungan merupakan satu perkara sama sekali tidak boleh diterima. ....."Ayang jadi macam ni sebab Abang jugak! Abang biarkan ayang sepi sensorang kat sini. Abang tak pernah nak bagi sepenuh kasih sayang dan perhatian kat ayang.Abang asyik sibuk dengan kerja dan business Abang. Ayang sunyi tahu tak! Selama ni Daudlah(takde kena mengena dengan mana-mana Daud.ni contoh je) yang melaksanakan tugas yang sepatutnya Abang lakukan!!"..... Huhuhu.. macam drama pulak bunyinya, tapi itulah antara dialog yang mungkin popular bila si perempuan yang curang ni kantoi dengan suami, tunang mahupun pakwe dia. Suka aku tegaskan sekali lagi, curang atau tidak jujur pada pasangan merupakan satu perbuatan yang tercela dan langsung tidak boleh diterima walaupun apa alasannya. Sama jugalah dengan perbuatan merompak. Walaupun alasan merompak itu adalah untuk bersedekah mahupun menolong perjuangan Islam sekalipun, ianya tetap salah. Begitulah juga dalam perhubungan, apatah lagi jika si isteri curang kepada suami atau sebaliknya. Nauzubillah...

Aku mohon maaf sekali lagi jika ada pihak yang kurang senang dengan artikel ini. Aku cuma cuba berkongsi sedikit pengalaman dan pengetahuan untuk manfaat semua. Semoga Allah memberi kita hidayah dan melindungi kita daripada perbuatan yang tercela. Amin..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...