Monday, December 1, 2008

Algebra: The First Nasyid Band in Malaysia

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana atas limpah kurnia-Nya syarikat aku dan kawan-kawan yakni Nasyeed.Com telah berjaya menampilkan album nasyid pertama yang diterbitkan sepenuhnya di bawah label kami. Actually album ni diterbitkan oleh Nasyeed Edutainment Publishing Sdn Bhd (NEPSB) yang merupakan sayap produksi Nasyeed.Com."


Siapa Algebra?

Algebra adalah gabungan 5 anak muda iaitu Ahnaf Jamal (19- vokalis utama/gitar), Nur Mohd Alieff Ayub (20- vokalis kedua/drummer), Raja Mohd Farhan Raja Shaifulzaman (21-keyboardist), Ahmad Syauqi Ahmad Shabir(19-lead guitar) dan Mohd Hafiedz Samsuri (24-percussionist/drummer) yang merupakan mahasiswa-mahasiswa institusi pengajian tinggi tempatan. Algebra ditubuhkan pada awal tahun 2008 dan aktif membuat persembahan dengan menyampaikan lagu-lagu yang bersumberkan hadis. Algebra yang dipimpin oleh Xifu Naser juga merupakan artis pertama bernaung di bawah Nasyeed Edutainment Publishing Sdn Bhd yang lebih dikenali dengan jenama Nasyeed.Com.

Band Nasyid Pertama

Walaupun kumpulan-kumpulan nasyid sedia ada di Malaysia berbentuk “vocal group”, namun Algebra membawa kelainan dalam industri nasyid tanah air apabila muncul sebagai kumpulan nasyid pertama yang tampil dalam bentuk “band”. Ini merupakan satu langkah yang berani di sebalik masih terdapatsegelintir pihak yang masih berpendapat bahawa penggunaan alat muzik bertali dan tiupan tidak islamik.

Yang Benar Tetap Benar

Album Yang Benar Tetap Benar ini mengandungi 10 track merangkumi 8 buah lagu dan dua bacaan puisi. Antara lagu yang dijangka hit ialah Aku Rela ciptaan Xifu Naser dan lirik Dr. MAZA (SS Dr. Mohd Asri Zainul Abidin) nyanyian Algebra, Islam Di China ( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Dakmie & Algebra), Aku Bukan Musuh Harta ( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Kopratasa & Algebra) dan Derita Hati Seorang Bonda ( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Aishah & Algebra). Lagu-lagu lain adalah Daerah Ini( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Algebra), Puisi Dunia ( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Algebra), Suara Tajdid Kami ( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Algebra) dan Yang Benar Tetap Benar ( Xifu Naser/ Dr.MAZA / Algebra).Sementara itu 2 buah puisi yang dibacakan oleh SS Dr Mohd Asri Zainul Abidin berjudul Itulah Politik Namanya dan Salah Menduga menyempurnakan kandungan 10 track album ini. Selain itu, album ini turut melibatkan nama-nama besar dalam industri muzik antaranya Dakmie selaku Penerbit, Eddie Marzuki, Adnan Abu Hasan, Zairi Ariffin, Ujang dan lain-lain. Album ini juga adalah terbitan dan edaran Nasyeed.Com.


Puisi Mufti Perlis

Dalam album pertama ini Algebra telah diberi penghormatan untuk melagukan puisi-puisi yang dinukil oleh tokoh agama terkenal iaitu SS Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang juga merupakan Mufti Kerajaan Negeri Perlis. Selain daripada 8 lagu yang dimuatkan dalam album ini diadaptasi daripada puisi karya beliau, Dr Mohd Asri sendiri turut menyampaikan 2 buah puisi di dalam album ini. Dr Mohd Asri merupakan seorang tokoh yang agak vokal dalam menangani isu-isu semasa dan beliau pernah menggemparkan dunia hiburan tanah air apabila tidak membenarkan beberapa artis tertentu tampil membuat persembahan di negeri Perlis dalam satu program anjuran sebuah stesen TV tempatan. Tindakan tersebut telah mendapat reaksi daripada pelbagai pihak. Pada ketika kebanyakan tokoh-tokoh agama tanah air agak menjauhkan diri daripada dunia muzik, Dr Asri mengambil langkah sebaliknya apabila melibatkan diri dalam pembikinan album Algebra: Yang Benar Tetap Benar ini.


Penampilan Aishah, Kopratasa dan Dakmie (ex vokalis barongan)

Penampilan nama-nama besar dalam industri muzik tanah air seperti Aishah, Kopratasa dan Dakmie (ex vokalis barongan) telah menyerlahkan lagi keistimewaan album ini. Aishah dan Kopratasa terutamanya telah lama tidak tampil dengan album atau lagu baru. Kolaborasi mereka dengan Algebra melalui lagu Derita Hati Seorang Bonda dan Aku Bukan Musuh Harta diharap sedikit sebanyak mengubat kerinduan para peminat. Sementara itu Dakmie yang juga bertindak selaku penerbit merupakan nama yang tidak asing lagi dalam industri nasyid. Malah pada tahun ini beliau telah memenangi anugerah AIM 2008 bagi kategori Album Nasyid Terbaik bersama kumpulan Rabbani selain terlibat dalam pembikinan soundtrack untuk filem I’m Not Single dan Selamat Pagi Cinta.

10 comments:

Anonymous said...

selamt berjuang algebra!!

Anonymous said...

salam...
all the best ALGEBRA...
insyaAllah...

Anonymous said...

bilismsebagus n teruskan usaha variasi n music alternatif yg mendidik jiwa n minda!

sArAh_umAirAh said...

1perkembgn yg bgs utk industri nasyid kte..thniah!

ct_bella_hana_AJ said...

salam..
buat algebra..
tahniah diucapkan..
semoga dakwah islamiah dapat disampaikan kepada semua..
salam ukhuwah,
hana
najlatur raudhah (smkbbb)

Muhammad Yasir said...

Nasyid-Band is the most welcome approach in a way to rebrand nasyid.

We have seen the iteration in nasyid, Raihan Rabbani Hijjaz with the traditional concept vocal group. Nowseeheart Brothers Mirwana with their RnB Soul Acapella arrangements.

This one, Algebra, I believe, is the next progress of nasyid music development. Keep it up bro. Be Stronger. I personally support the concept of Nasyid-Band. In fact this is what i've been waiting for. Thank You and Good Luck.

XieXiera x0x0 said...

iyo la ko anap

Anonymous said...

i love nasyid music...
i think the other nasyid band in malaysia must be change the stail music... this is because can bring the goog song and performen...


but, luck the nasyid band..
god bless for u ;)

Nabil Norhalim said...

salam dan tahniah algebra..lagu2 dari puisi Dr Maza yg berunsur nasihat..membentuk peribadi muslim..jangan2 ada pulak di ban..masih ramai yg x mengetahui tentang kewujudan kump ni..mungkin leh dapat sedikit kerjasama dari IKIM,ERA,HOT dan byk lagi...atau pun melalui media...

selamat berjuang

atiq said...

slam ukhuwah islamiah....
wish all sahabati good luck fiddunia wa akhirat!!!!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...