Sunday, September 7, 2008

16 September: Retorik atau Realiti


Kelmarin aku sempat bersembang dengan beberapa orang aktivis dan pemimpin Pakatan Rakyat tentang isu peralihan kuasa yang dikatakan bakal berlaku pada 16 September ini. Dari gaya percakapan dan maklumat yang mereka peroleh, mereka begitu yakin perkara tersebut akan berlaku. Malah mereka punya jadual yang tersusun tentang peristiwa yang bakal berlaku secara berturutan ke arah pembentukan kerajaan baru dan ini termasuklah tarikh dan masa Anwar akan mengadap Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong untuk memohon perkenan pembentukan Kerajaan Pakatan Rakyat! Daripada pelan yang dinyatakan seolah-olah peralihan kuasa akan berlaku dengan lancar sekali tanpa sebarang gangguan. Senarai anggota kabinet daripada parti-parti komponen PR juga telah ada.

Aku juga sempat menelefon kawan-kawan aku dalam UMNO untuk mendapat reaksi mereka. Mereka sama sekali menyangkal bahawa peralihan kuasa akan berlaku pada 16 September ini. Malah bagi mereka ia hanyalah retorik Anwar semata-mata. Bagi mereka Kerajaan BN akan terus bertahan sekurang-sekurangnya sehingga PRU ke 13 nanti.Secara berseloroh kawan aku tu mempelawa aku untuk menganggotai Kabinet BN dalam tempoh sepuluh tahun lagi. Aku hanya tersenyum mendengar tawaran itu. Tak dinafikan aku memang amat meminati bidang siasah ini. Percaya atau tidak aku mengikuti perkembangan siasah negara sejak aku di sekolah rendah lagi.Malah aku pernah bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Aku tak kisah sesiapa yang memimpin kerajaan Malaysia menjelang 16 September nanti. Yang penting kerajaan itu hendaklah adil kepada rakyatnya dan mampu menjadikan Malaysia sebagai Baldatun Toyyibatun Wa Rabbun Ghofur. Kita tunggu dan lihat sahaja apa yang bakal berlaku 16 September ini.

2 comments:

Anonymous said...

16 sept dah berakhir..tarikh baru bila pulak aite??wuwu~

rahmanraof said...

ya betul, 16 sept tahun depan kot..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...