Thursday, May 7, 2015

Nasyid@Persada: Kun Anta by Humood AlKhudher

Sebenarnya saya baru perasan kewujudan lagu ini apabila terpandang status fb Syazman yang berkongsi video lagu ini tetapi versi yang dinyanyikan oleh Wani seorang youtube talent yang sedang meningkat naik. Wani satu ketika dulu pernah juga buat cover song lagu Layar Keinsafan yang dinyanyikan Mestica. Memang sekarang ni dah jadi trend, budak-budak perempuan bertudung yang pandai main gitar suka cover lagu artis lain dan share di media sosial. Yang berbakat dan punya kemahuan yang tinggi mungkin mereka akan bernasib baik dan disunting syarikat rakaman dan menjadi artis mainstream seperti Najwa, Ainan Tasneem, Tasha Masahar dll. Saya tengok FMC suka scout dan ambil talent-talent youtube ini menjadi artis mereka.

Kun Anta by Wani

Selepas mendengar lagu yang dinyanyikan oleh Wani tadi saya buat sedikit research. Lagu ini rupanya adalah lagu artis Awakening Records iaitu Humood AlKhuder yang berasal dari Kuwait. Lagu ini memang menarik minat saya.Bukan hanya jerana melodinya yang catchy dan menarik, sesuai dengan telinga anak muda tetapi juga mesej yang melalui liriknya. Ianya boleh dikatakan simple tetapi kuat pengaruhnya. Kun Anta atau Be Yourself mengingatkan saya dengan lagu  " Stay the Same" nyanyian Joey Mcintyre kerana mesejnya hampir sama iaitu kita tak perlu menjadi orang lain untuk mencapai sesuatu yang kita inginkan. Mesej Kun Anta mungkin lebih dekat dengan wanita muda dan remaja. Liriknya menjelaskan anda kekayaan, apatah lagi menjadi orang lain untuk menjadi cantik kerana kecantikan itu ada dalam diri anda sendiri. Dan apabila anda menjadi diri anda sendiri maka kecantikan itu akan timbul dan terpancar dengan sendirinya. Maka ramaila budak perempuan menyanyi kat youtube lagu ni..hahaha

Original Version by Humod AlKhuder

Saya dah banyak mengikuti lagu-lagu arab baik nasyid mahupun bukan nasyid. Mereka mempunyai gaya penulisan lirik yang sangat indah walaupun kedengaran simple. Adakalanya metafora yang digunakan adalah sesuatu yang mungkin kita takkan terfikir dalam bahasa Melayu. Sebab itulah Al Quran diturunkan dalam bahasa Arab. Secantik dan seindah manapun bahasa arab, kalam Allah itu lebih indah.Selain lagu Kun Anta saya sempat juga google lagu-lagu yang lain dinyanyikan Humood AlKhuder ni dan boleh dikatakan hampir semuanya best.Sebuah lagu lagi yang menangkap minda dan jiwa saya adalah lagu "Keep Me True" yang menceritakan tentang solat..Memang best.. saya dapat hasilkan lagu-lagu yang best macam ni.. :)

#KunAnta #HumoodAlKhuder #nasheed #awakeningrecords #wani6697 #KeepMeTrue

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...