Wednesday, August 6, 2014

Siapa Khianati Pakatan ; PAS atau PKR?

Mengapa sesetengah pihak menyalahkan reaksi pemimpin PAS kerana kononnya tidak menghormati kesepakatan PR sedangkan PKR yang lebih dulu tidak menghormati permuafakatan PR apabila mereka mengumumkan cadangan penukaran MB tanpa berbincang terlebih dahulu dengan pimpinan PR yang lain termasuk PAS. PKR pernah ditegur ketika "Kajang move" kerana melakukan perkara yang sama.Malangnya mereka tidak serik.

Khalid atau Anwar?

 Laporan yang disediakan Saifudin tentang dakwaan salah laku Khalid itu sepatutnya dibentangkan kepada pimpinan PR sebelum pengumuman dibuat supaya pemimpin PR sedia maklum. Reaksi TGHH dan TGNA menyanggah cadangan pertukaran MB adalah rekasi biasa dan logik kerana persepsi umum terhadap Khalid adalah baik malah beliau dilihat sebagai MB yang cemerlang untuk rakyat Selangor. Saya yakin sehingga ke saat ini Khalid masih mempunyai penyokong dengan jumlah yang cukup signifikan.Saya kira tiada siapapun boleh menafikan hakikat ini.

Panglima harapan Anwar
Tindakan PKR mengeluarkan surat tunjuk sebab selepas pengumuman penukaran MB dibuat juga seolah-olah menjatuhkan hukuman sebelum bicara terhadap Khalid. Ini seolah-olah menggambarkan penukaran MB ini bukanlah kerana salah laku Khalid tetapi kerana agenda lain. Surat tunjuk sebab dibuat hanya untuk mencari alasan kepada penyingkiran Khalid.

TGHH dan TGNA dikritik hebat oleh segelintir pihak kerana kononnya tiada semangat setiakawan dalam PR padahal PKR lah yang lebih dahulu membuat onar dan bertindak sedemikian. Jika Anwar dan PKR lebih bersabar dan teliti dalam tindakan maka takkan berlaku kemelut sebagaimana hari ini.Anwar tidak boleh berasa beliau punya kuasa veto dalam Pakatan Rakyat.

Nik Aziz dan Hadi hanya memberi reaksi jujur
Anwar jangan rasa terlalu selesa dan menganggap seluruh rakyat selangor berpihak kepada beliau dan PKR. Apatah lagi tindakan mencalonkan Wan Azizah sebagai MB hanya mengiyakan tanggapan bahawa Anwar mengamalkan nepotisme.Anwar kali ini dianggap pemangsa dan Khalid sebagai mangsa kerakusannya dan bukan sebaliknya.

Jadi siapa sebenarnya mengkhianati Pakatan Rakyat, PKR atau PAS?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...