Thursday, August 14, 2014

2 Adun PAS Isytihar Sokong Wan Azizah, Elok Anwarinas Isytihar sertai PKR


Apa yang didakwa sebelum ini bahawa wujudnya Anwarinas dalam PAS terbukti hari ini. Jika diperhatikan sejak Anwar dipecat daripada UMNO beliau telah menanam ejen-ejen beliau di dalam parti-parti politik untuk digunakan pada masa hadapan. Mereka ini da yang masih bersama UMNO, ada yang menyertai PAS dan tentunya ramai dalam PKR. Saari Sungip atau dikenali sebagai Abu Urwah di kalangan ahli JIM/Ikram sebenarnya pernah bertanding atas tiket PKR namun tewas. Beliau hanya berjaya menjadi YB selepas menyertai PAS.


Saya kira tibalah masa untuk PAS membersihkan jemaah mereka daripada Anwarinas ini demi keutuhan parti.Daripada pemerhatian saya, Anwarinas ini kebanyakannya datang daripada  mereka yang melalui sistem pentarbiyyahan JIM/IRC yang tentunya berbeza dengan pentarbiyyahan PAS. Lebih malang lagi, mereka-mereka ini diangkat menjadi "pemimpin segera" dalam PAS kerana "title" dan "kepakaran" mereka. Sedangkan dalam sesuatu jemaah, yang lebih penting adalah kesatuan dan kejelasan fikrah. Jika mereka tidak boleh menerima fikrah dan jalan PAS, mereka sepatutnya tidak boleh diangkat menjadi pemimpn. Jika tidak, inilah hasilnya..


Eloklah para Anwarinas berhenti berselindung di sebalik nama PAS untuk menjaga Anwar dan terus menyertai PKR. Senang sikit nanti, boleh terus bertanding atas tiket PKR dalam PRU akan datang. Jika dibiarkan terus mereka berada di dalam maka dikhuatiri maka mereka bukan sahaja terus menjaga kepentingan Anwar tetapi juga mencetuskan 'huru-hara' dalam parti.PAS yang tidak stabil baik untuk PKR menjadi Abang Besar Pakatan Rakyat.

Apapun sebelum penyokong "Suami Isteri" terkinja-kinja kegembiraan kerana berjaya merampas kerusi MB baik mereka  merenungi fakta ini:

Dengar beta nak cakap apa dulu

"Sultan Selangor mempunyai kuasa mutlak dalam dua perkara dan boleh membuat keputusan tanpa perlu nasihat iaitu yang pertama dalam hal pemilihan Menteri Besar dan kedua, soal pembubaran Dewan Undangan Negeri ;

Menurut artikel 53 (2) (a) pula, baginda boleh melantik seorang anggota Dewan Undangan Negeri ( DUN ) pada pandangan baginda yang mendapat keyakinan majoriti anggota DUN, selaku menteri besar.

Dibawah artikel 55 (2) (a) pula, dinyatakan baginda boleh menggunakan budi bicara dalam pelantikan seorang menteri besar.

So, kita minum duluuuu... :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...